Mirja Hurskainen
Itsenäisyyspäivä kunniaksi julkaisemme Kiteen ja Tohmajärven itsenäisyyspäivän juhlissa pidetyt juhlapuheet kokonaisuudessaan verkkosivuillamme.
Tohmajärvellä puhui kunnanhallituksen puheenjohtaja Helena Pakarinen. Hänen puheensa voit lukea täältä.
Seuraavassa Kiteen kaupunginjohtaja Pekka Hirvosen puhe Kiteen juhlasta:
Arvoisat sotiemme veteraanit, arvoisa juhlaväki,
Rohkenen aloittaa tämän 105. itsenäisyyspäivän puheen siteeraamalla jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin jo ikoniseen asemaan noussutta viestiä. ”Suomi on hyvä maa. Se on paras meille Suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen kansa”
Suomi on liittymässä Natoon ja Unkaria ja Turkkia lukuun ottamatta muut Naton maat ovat jo ratifioineet jäsenyytemme. Muuttuneessa maailmantilanteessa haluan keskittyä sitaatin alkuosaan.
Jalkaväenkenraalin toteamus on itsessään yksinkertainen ja selkeä, mutta sen sisältöä on hyvä tarkastella myös tulevaisuusnäkökulmasta.
Sunnuntain 4.12. uutisvirtaa selatessani pääosa uutisista oli negatiivissävytteisiä, osa huolestuttavia ja osa erittäin huolestuttavia.
Ensimmäisenä törmään luontokatoon, luonnon köyhtymistä ei ole saatu pysäytettyä. Köyhtyminen vaikuttaa paitsi yksittäisiin eläin- ja kasvilajeihin, myös ihmisen terveyteen, talouteen, turvallisuuteen sekä maiden huoltovarmuuteen ja ruokaturvaan.
Luonnon tuottamat palvelut, kuten makea vesi, puhdas ilma ja kasvien pölytys vaarantuvat. Tilannetta on verrattu 65 miljoonan vuoden takaiseen tuhoon, missä mm. dinosaurukset kuolivat.
Ratkaisujen löytäminen jättimäiseen ongelmaan ei ole kuitenkaan helppoa. Suomessa se on johtanut kasvukeskusten ja maaseudun välisen jännitteen voimistumiseen. On rakentunut ristiriitoja oman toimeentulon ja luonnonsuojelun tavoitteiden välille. Väitetään jopa, että kaupunkilaiset ja maalla asuvat elävät eri todellisuuksissa.
Kuvatun kaltaisissa ristiriitatilanteissa osapuolet voivat kokea vaikutusmahdollisuuksiensa olevan vähäisiä ja vastakkainasettelun rintamia alkaa rakentumaan. Yhteinen ongelma katoaa keskusteluiden ytimestä ja korvautuu peittely-yrityksillä ja syytöksillä jo ennen kuin vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia on kunnolla ehditty rakentaa tai analysoida.
Pahimmillaan ristiriidat laajenevat ja helpompienkin asioiden päätöksenteko estyy, mistä edelleen seuraa luotettavuuden ja uskottavuuden rapautuminen yhteisten asioiden hoitoon.
Jos päätöksentekokyky ja uskottavuus katoaa, niin pahimmillaan se heikentää koko Suomen kykyä huolehtia omistaan.
En onnistunut löytämään päivän uutisvirrasta yhtymäkohtia jalkaväen kenraali Adolf Ehrnrootin toteamukseen. Luovun siis päivän ajankohtaisten maailmalopun skenaarioiden tarkasteluista ja päätän vilkaista mitä arvoisa piispamme Jari Jolkkonen on viime aikoina kirjoitellut. Löytyykö piispan kirjoituksista avaimia positiivisempiin tulevaisuusnäkökulmiin tai apuja ristiriitojen ratkaisemiseen.
Huomio kiinnittyy Martin päivän kirkkojuhlassa 13.11.2022 pidettyyn puheeseen, jossa piispa käsittelee kiitollisuuden merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ja luterilaista reformaatiota kiitollisuuden kulttuurin ylläpitäjänä.
Puheen sisältö tarjoaa mielenkiintoisen asetelman pohtia jalkaväenkenraali Ehrnrootin ja lukuisien muiden sotaveteraanien lausuntoja Suomesta ja Suomen tulevaisuudesta.
Lähtökohta on siinäkin mielessä hyvä, että piispa Jolkkonen nojaa puheensa sisällön psykologian tutkimusalaan, joten kirjoituksella on tutkimukseen perustuvaa taustaa.
Puheessaan Jolkkonen esittää, että uusimman psykologisen tutkimuksen mukaan kiitollisuudella on hämmästyttävä vaikutus ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, siis fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin sekä moraaliseen kehitykseen.
Esittämistään teeseistä Jolkkonen johtaa jatkokysymyksen, eli voisiko kristillisen uskon vastaus ympäristökriisiin olla ilmastoahdistuksen sijasta kiitollisuus luomakunnasta?
Pidän ajatusta lähtökohtaisesti kannatettavana. Ennen kysymyksen syvällisempää käsittelyä, referoin hiukan Jolkkosen kiitollisuusmäärittelyä, eli mitä kiitollisuus on.
Kiitollisuus on asenne, mutta myös enemmän: sillä tarkoitetaan esimerkiksi tunnetta, mielialaa, moraalista hyvettä, tapaa, motiivia ja persoonallisuuden piirrettä. Laajimmin ymmärrettynä se on kokonainen elämäntapa.
Voimme olla kiitollisia esimerkiksi toiselle ihmiselle, luonnolle, Jumalalle ja niin edelleen. Emme kuitenkaan itselle, sillä tällöin on tapana puhua tyytyväisyydestä.
Ehkä ratkaisevinta kiitollisuuden psykologisessa määrittelyssä on sen kaksi tuntomerkkiä. Kiitollisuus edellyttää sen tiedostamista, että 1) olen saanut jotakin hyvää ulkopuoleltani, siis joltakin toiselta tai toisilta ja että 2) olen saanut jotakin hyvää lahjaksi, siis ilmaiseksi.
Edellisistä kohdista ensimmäinen – saan jotain hyvää ulkopuolelta – edellyttää, että tunnistan mieleni ulkopuolisessa maailmassa hyviä toimijoita, joilla on minua kohtaan hyvä tahto. Näen maailman myönteisenä paikkana, joka voi tarjota minulle jotakin hyvää.
Tästä seuraa käänteisesti, että ihmisen, joka näkee maailman korostetusti juonittelujen ja sortovaltojen ankeana taistelukenttänä, on vaikea kokea aitoa kiitollisuutta. Kiitollisuudelle ja ilolle ei tahdo löytyä sijaa.
Kiitollisuus johtaa muutokseen. Jos tunnistamme jonkun hyvän ja olemme siitä aidosti kiitollisia, se synnyttää sisäisellä logiikalla halun antaa vastalahja, jakaa hyvää eteenpäin. Siksi aito kiitollisuus esimerkiksi luonnon hyvyydestä ja kauneudesta ei voi johtaa luonnon riistämiseen, vaan sen suojeluun.
Palaan tässä vaiheessa alun luontoahdistukseen. Jolkkosen mukaan aito kiitollisuus ei sano ”tämä lampi on täynnä kalaa ja niinpä riistokalastan sen tyhjäksi”. Tätä sanotaan ahneudeksi. Aito kiitollisuus sanoo ”tämä lampi on täynnä kalaa, kiitos siitä, ja niinpä haluan pitää hyvää huolta siitä, että se on täynnä kalaa myös jatkossa, myös minun jälkeeni.”
Helpohkolta kuulostava ohjenuora, jonka seuraamista voisi ainakin pitää viitekehyksenä luontoon ja sen säilyttämiseen liittyviä kysymyksiä pohdittaessa.
Mutta palataan vielä hetkeksi kiitollisuuden positiivisiin vaikutuksiin.
Kiitollisuudella on monia hyötyjä, emotionaalisia, fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia. Tutkimusten mukaan kiitollisilla ihmisillä on tilastollisesti vähemmän sairauksia. Heillä on myös parempi resilienssi ja he selviävät sairauksista nopeammin. He suhtautuvat keskimääräistä optimistisemmin tulevaisuuteen. Kiitollisuus on siten yhteydessä toivon asenteeseen: se vahvistaa onnistumisen kierteen syntymistä ihmisen elämässä.
Kiitollisuus ei ole eristetty kokemus, vaan siihen liittyy monia muita myönteisiä tunteita: esimerkiksi myötätuntoa, iloa, rakkautta, anteeksiantamusta, innostusta ja toivoa. Se antaa energiaa – kiitollinen selviää keskimääräistä paremmin arkipäivän stressistä.
Vastaavasti se suojelee kielteisiltä ja kuluttavilta tunteilta, kuten katkeruudelta, kateudelta, vihalta ja ahneudelta. Aivan erityisesti kiitollisuus suojelee masennukselta. Masennuksesta kärsivien yhtenä terapiamuotona on alettu käyttää kiitospäivänkirjan pitämistä, jolloin potilas kirjaa sovitun aikajakson ajan asioita, jotka ovat hyvin ja joista hänellä on syy olla kiitollinen. Monissa tutkimuksissa hoitovaste on osoitettu vahvaksi.
Väistämättä lukiessani piispa Jolkkosen ansiokasta kirjoitusta kiitollisuudesta, tulee mieleen sotiemme veteraanit ja heidän lukuisat lausuntonsa. Niistä nousee lähes poikkeuksetta esiin kiitollisuus. Kiitollisuus toisia veteraaneja kohtaan, kiitollisuus Suomea kohtaan, kiitollisuus suomalaista yhteiskuntaa kohtaan ja erityisesti kiitollisuus lähimmäisiä kohtaan.
Vain harvoin, jos juuri koskaan he korostavat sanomisissaan omaa tekemistään tai sankaritekojaan. He ovat, tai useimmat heistä olivat, oppineet olemaan kiitollisia saamastaan avusta ja saamastaan mahdollisuudesta tehdä työtä kehittyvän Suomen eteen.
Veteraanimme eivät olleet tv-sarjojen sankareita tai itsekkäitä Malboro-miehiä, jotka selviävät aina omillaan ja kulkevat omia polkujaan. He eivät olleet ottajia, he olivat antajia ja näin mahdollistivat sen, että jokainen meistä voi olla tänään kiitollinen siitä lahjasta – ”Suomi on hyvä maa”, jonka he ovat meille antaneet.
Tänään itsenäisyyspäivänä kiitollisina otamme lahjan vastaan samalla muistaen, että tämän lahjan mukana tulee myös suuri vastuu. Vastuu siitä, että Suomen lammet, järvet ja metsät ovat Suomessa myös tulevaisuudessa ja, että niissä riittää kalaa vielä meidän jälkeenkin.
Hyvää itsenäisyyspäivää!