JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
18.6.2026 15.58

MIELIPIDE: Pohjois-Karjalan Osuuspankin johdolle

Lue myös: MIE­LI­PI­DE: Poh­jois-Kar­ja­lan Osuus­pank­ki vas­taa avoi­meen kir­jee­seen

Tämä on avoin sekä jul­ki­nen kir­je Teil­le ja joh­tok­laa­nil­le. Toi­von myös vas­taus­ta avoi­mes­ti sekä jul­ki­ses­ti. Olen noin 5 vuot­ta ol­lut nä­ke­mäs­sä ja ko­ke­mas­sa ns. ”pal­ve­lu­jen” muu­tok­sen. Van­hem­pie­ni edun­val­von­ta­val­tuu­tet­tu­na tu­tus­tuin hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti ky­sei­sen pan­kin ”pal­ve­lu­jen” ala­sa­joon.

Suo­mes­sa on van­huu­se­läk­keel­lä n. 1,4 mil­joo­naa ih­mis­tä sekä osit­tai­sel­la 67 000. Heis­tä 300 000 on di­gi­tai­dot­to­muu­des­ta kär­si­vää iä­käs­tä ih­mis­tä, joi­den li­säk­si vä­hin­tään yh­tä mo­nen di­gi­tai­dot ovat puut­teel­li­set. Tämä ko­ros­tuu eri­tyi­ses­ti yli 75-vuo­ti­ai­den kes­kuu­des­sa, jois­ta jopa 78 pro­sen­til­la ei ole riit­tä­viä di­gi­tai­to­ja it­se­näi­seen asi­oin­tiin.

Di­gi­ta­li­saa­ti­on myö­tä pank­ki­a­si­oin­ti, vi­ra­no­mais­pal­ve­lut ja ter­vey­den­huol­lon ajan­va­rauk­set säh­köi­si­ne tun­nis­tau­tu­mi­si­neen vai­keut­ta­vat ikäih­mis­ten ar­ki­päi­vää. Oma ko­ke­muk­se­ni tuli Ki­teen OP-kont­to­rin sa­lis­sa, kun jo­no­tin muu­ta­mia tun­te­ja kä­teis­tä van­hem­mil­le­ni, joil­la ei ol­lut pank­ki­kort­tia tai tun­nus­lu­ku­ja. Sen to­te­an, ei ol­lut myös­kään mak­su­häi­ri­öi­tä. Rol­laat­to­rien va­ras­sa not­ku­vat ja huo­ju­vat van­huk­set odot­ti­vat vuo­ro­aan ”pal­ve­lu”tis­kil­le. ”Pal­ve­lu­ai­kaa” oli 2 tun­tia vii­kos­sa, nyt sitä on rei­lus­ti li­sät­ty. 2,5 tun­tia vii­kos­sa pää­see nyt jo­not­ta­maan. Pro­sen­tu­aa­li­ses­ti li­säys on mer­kit­tä­vä. Erään ker­ran asi­a­kas”pal­ve­li­ja” ky­syi mi­nul­ta: Mitä miel­tä olet pal­ve­luis­tam­me? Vas­ta­sin kuu­lu­val­la ää­nel­lä: Mis­tä hem­me­tin pal­ve­luis­ta? Kat­so tuon­ne sa­lin puo­lel­le van­huk­sia, jot­ka ovat odot­ta­neet ”pal­ve­lui­tan­ne” tun­ti­kau­sia. Vir­kai­li­ja, nuo­ri mies sa­noi: Olen eri­miel­tä… Ei ke­ren­nyt muu­ta sa­noa, kun jat­koin: Sinä ky­syit mi­nul­ta, mitä miel­tä olen ”pal­ve­luis­ta”. Minä en ole ky­sy­nyt si­nul­ta mi­tään, ym­mär­rät­kö?

Nyt me­ne­tet­ty­ä­ni van­hem­pa­ni sekä vai­mo­ni muu­ta­man kuu­kau­den ai­ka­na, pää­sin tu­tus­tu­maan kuo­lin­pe­sien hoi­ta­ja­na vii­mei­sen mat­kan tuo­miin tou­hui­hin. En­nen sa­noi­vat: Kuo­len pois, et­ten ole ke­nen­kään vai­voi­na. Se­kin on ny­ky­ään ai­van pup­pua. Ke­hus­kel­laan di­gi­tai­to­jen yk­kös­maas­ta, vaan pie­nin­kään asia ei tun­nu hoi­tu­van. Odo­tin Op asi­a­kas­pal­ve­lu nu­me­roon 8.6. 53 mi­nuut­tia saa­dak­se­ni ajan pe­rin­nön­ja­on suo­rit­ta­mi­sek­si. Kun voi­pu­nut vir­kai­li­ja vii­mein vas­ta­si, lu­pa­sin et­tei asia jää tä­hän. Ky­syin ai­kaa Ki­teen/Ke­sä­lah­den kont­to­reil­le, vas­taus oli: 8.7.2026 on en­sim­mäi­nen ai­ka. Kuu­kau­den pääs­tä. Tämä on sitä pal­ve­lua. Vuo­si on pyö­ri­tel­ty kuo­lin­pe­sää van­hem­pien kuol­tua. Kyl­lä di­gi­tys on aut­ta­nut ja hel­pot­ta­nut elä­määm­me.

Poh­jois-Kar­ja­lan Osuus­pan­kin lii­ke­voit­to ro­mah­ti 2025, ol­len ai­no­as­taan 57 363 000 eu­roa.

Se oli sen­tään 2024 vie­lä 66 670 000 eu­roa. Tot­ta kai täy­tyy te­hos­taa toi­min­taa ja nau­hoit­taa pu­he­lu­ja asi­a­kas”pal­ve­lun” var­mis­ta­mi­sek­si sekä laa­dun ta­kaa­mi­sek­si. Ja asi­ak­kaan pi­tää kuun­nel­la lä­hes tun­ti tau­to­fo­nis­ta til­li­tys­tä, li­säk­si muu­ta­man mi­nuu­tin vä­lein: odot­ta­kaa het­ki, ol­kaa hyvä. Täs­tä pi­tää vie­lä mak­saa. Pan­kin omis­taa 2,1 mil­joo­naa asi­a­kas­ta, omis­ta­ja­jä­sen­tä. Tart­tes­ko teh­dä jo­tain? Yli 64-vuo­ti­ai­den ko­ti­ta­louk­sien net­to­va­ral­li­suu­den me­di­aa­ni on 113 500 eu­roa. 51 pro­sent­tia elä­ke­läi­sis­tä pi­tää ra­haa sääs­tös­sä pank­ki­ti­lil­lä.

Pi­täi­si­kö pe­rus­taa elä­ke­läis­ten pank­ki pal­ve­lui­neen ja ot­taa ra­hat pois näis­tä ”pal­ve­lu­pan­keis­ta”.

MART­TI TA­PIO MIE­LO­NEN

Ki­tee