JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sortavalan luterilainen kirkko tulessa. Kirkko tuhoutui pommituksissa 2.2.1940. Kuva: finna.fi.

Sortavalan luterilainen kirkko tulessa. Kirkko tuhoutui pommituksissa 2.2.1940. Kuva: finna.fi.

finna.fi

29.11.2024 13.20
Uutiset

Sortavalan asukkaiden öinen matka Kiteelle

Mo­nil­le leh­den lu­ki­joil­le hy­vin tut­tu Sor­ta­va­lan kau­pun­ki pe­rus­tet­tiin 1643. Kau­pun­ki ke­hit­tyi eri­tyi­ses­ti 1800-lu­vul­la, jol­loin sen ra­ken­nus­ten mää­rä kak­sin­ker­tais­tui ja kau­pun­kiin pe­rus­tet­tiin Sor­ta­va­lan se­mi­naa­ri.

Ta­lou­del­li­sen nou­sun merk­ki­paa­lu­na oli v. 1894 val­mis­tu­nut Kar­ja­lan rata Vii­pu­ris­ta Sor­ta­va­lan kaut­ta Jo­en­suu­hun. Vuon­na 1939 var­si­nai­ses­sa kau­pun­gis­sa asui 4253 asu­kas­ta, mut­ta esi­kau­pun­git mu­kaan lu­et­tu­na asu­kas­mää­rä ko­ho­si 8720 asuk­kaa­seen.

Tal­vi­so­ta al­koi 85 vuot­ta sit­ten 30.11.1939, ei­kä Sor­ta­va­la sääs­ty­nyt sen ai­heut­ta­mil­ta tu­hoil­ta. Sor­ta­va­laa pom­mi­tet­tiin tal­vi­so­dan ai­ka­na use­am­man ker­ran. Kaik­ki­aan nois­sa tal­vi­so­dan ai­kai­sis­sa pom­mi­tuk­sis­sa kuo­li 31 ih­mis­tä ja ra­ken­nus­ten tu­hot oli­vat mit­ta­via. Kun 13.3.1940 tuli tie­to Mos­ko­van an­ka­ris­ta rau­ha­neh­dois­ta, he­rät­ti­vät ne koko maas­sa suur­ta mur­het­ta. Suo­mi me­net­ti yli kym­me­ne­so­san pin­ta-alas­taan ja yli 420 000 suo­ma­lais­ta jou­tui jät­tä­mään ko­tin­sa. Läh­tö tuli myös sor­ta­va­la­lai­sil­le.

Os­ka­ri Ka­ner­vo toi­mi vuo­si­na 1928–1949 Sor­ta­va­lan ro­vas­ti­kun­nan lää­nin­ro­vas­ti­na ja hän ku­va­si lo­pul­lis­ta läh­töä koh­ti Ki­tee­tä seu­raa­vas­ti:

Koit­ti sit­ten koh­ta­lo­kas maa­lis­kuun 13. päi­vä, jol­loin rau­ha­neh­dot meil­le ra­di­os­sa sa­nel­tiin ja nii­den mu­ka­na mur­he­sa­no­ma Kar­ja­lan me­ne­tyk­ses­tä. Ou­dos­ti se kou­ris­ti sy­dän­tä, kun sa­not­tiin, et­tä koti ja koko ko­ti­seu­tu oli jä­tet­tä­vä ja läh­det­tä­vä mie­ron­tiel­le. Sinä päi­vä­nä it­ket­tiin kaut­ta Kar­ja­lan ja sa­mal­la nyrk­kiä pu­ris­tet­tiin! Kol­mes­sa päi­väs­sä haa­lit­tiin ko­koon se vähä vaat­tei­ta ym. mitä ar­vel­tiin voi­ta­van ot­taa mu­kaan. Maa­lis­kuun 16. päi­vä klo 17 läh­dim­me Sor­ta­va­las­ta sit­ten kun on­nis­tuim­me saa­maan pie­nen kuor­ma-au­ton, jo­hon vä­häi­set ta­va­ram­me hy­vin mah­tui­vat. Mut­ta min­ne oli men­tä­vä? Ku­kaan ei tie­tä­nyt. Pois, pois vain Kar­ja­las­ta!

Iki­muis­toi­nen on tuo Ki­teel­le kul­jet­tu öi­nen mat­ka. Ta­val­li­sis­sa olois­sa tämä seit­se­män pe­nin­kul­man mat­ka ajet­tiin au­tol­la pa­ris­sa tun­nis­sa, me­ne­tet­tiin nyt sii­hen 11 tun­tia ko­vas­sa tal­vi­pak­ka­ses­sa. Mi­ten se on mah­dol­lis­ta? Tie oli lu­men pal­jou­den täh­den ylen huo­nos­sa kun­nos­sa ja tuon tuos­ta­kin vie­räh­ti joku au­to pois tiel­tä ja sil­loin oli koko lop­pu­mat­to­man pit­kän ka­ra­vaa­nin py­säh­dyt­tä­vä odot­ta­maan, kun­nes ras­kas vau­nu oli tiel­le nos­tet­tu. Mon­ta huo­kaus­ta sii­nä ko­ho­si ah­dis­tu­neis­ta sy­dä­mis­tä: ”Her­ra, au­ta mei­tä!” Sen huo­mi­on teki, et­tä suo­ma­lai­nen osaa ol­la vai­keuk­sis­sa kär­si­väl­li­nen. Kun so­ti­laat ko­men­net­tiin nos­ta­maan au­to­ja, ei kuu­lu­nut juu­ri ki­rouk­sia, vaan lei­kin­las­kua. Mut­ta mo­nel­ta meis­tä si­vii­li-ih­mi­sis­tä pyr­ki lop­pu­mat­to­mas­sa tal­viy­ös­sä roh­keus ty­reh­ty­mään. Kun kuu­lui huo­kaus: ”Jos­pa pää­si­sim­me vie­lä Suo­men puo­lel­le,” nou­si aja­tus: ”Ei­kö meil­lä po­loi­sil­la enää ole isän­maa­ta­kaan? On­ko kaik­ki me­ne­tet­ty?”

Vih­doin­kin pääs­tiin klo 3 seu­duis­sa Ki­teen kir­kon­ky­lään. Koko ole­mus oli jäh­met­ty­nyt, et­tei ja­lat kan­nat­ta­neet, vaan täy­tyi kot­van nii­tä ver­ry­tel­lä en­nen kuin pää­si kä­ve­le­mään. Ki­teen kap­pa­lai­nen Kal­le Heik­ki­lä ot­ti ys­tä­väl­li­ses­ti vas­taan mei­dät nään­ty­neet mat­ka­lai­set ja tar­jo­si kuu­maa tee­tä ja kor­vi­ket­ta, mikä vir­voit­ti jäh­met­ty­nyt­tä ke­hoa. Ta­va­rat saa­tiin pur­kaa hä­nen ait­taan­sa ja oi­kais­ta vä­sy­neet ke­hot hä­nen lat­ti­al­le. Kaik­ki huo­neet tup­pau­tui­vat täy­teen vä­sy­nei­tä pa­ko­lai­sia. Ei se nuk­ku­mi­nen pal­jon mer­kin­nyt, kun kaut­ta yön kul­ki ih­mi­siä, mut­ta miel­tä rau­hoit­ti tie­to, et­tä vi­hol­li­sen ja­lois­ta oli pääs­ty.

Val­ke­ni sit­ten Pal­mu­sun­nun­tai, mut­ta niin vä­sy­nei­tä ol­tiin, et­tei kirk­koon ky­et­ty, ei­kä siel­lä ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­ta tul­lut mi­tään, sil­lä kirk­ko oli täyn­nä hä­li­se­viä siir­to­lai­sia ja hei­dän it­ke­viä lap­si­aan. Kaik­ki kir­kon­ky­län tiet oli­vat täyn­nä siir­to­lai­sia, jot­ka ky­se­li­vät omai­si­aan ja tut­tu­jaan.

Sor­ta­va­lan kau­pun­gin asuk­kaat si­joi­tet­tiin tal­vi­so­dan jäl­keen Kuo­pi­oon, mut­ta hei­tä aset­tui myös eri puo­lil­le Suo­mea. Jat­ko­so­dan jäl­keen kau­pun­ki­lais­ten vi­ral­li­nen si­joi­tus­paik­ka oli Vä­hä­ky­rö.

Luo­vu­tet­tu­jen seu­ra­kun­tien toi­min­ta ja si­ten myös Sor­ta­va­lan kau­pun­ki­seu­ra­kun­nan toi­min­ta päät­tyi 31.12.1949.

Ou­ti Örn

va­ra­pu­heen­joh­ta­ja, Kar­ja­lan Liit­to ry

Läh­de: Örn Ou­ti, 2022. Se­los­tuk­sia eräi­den siir­to­seu­ra­kun­tien koh­ta­lois­ta ja so­ta­ta­pah­tu­mis­ta 1939 – 1949, Kar­ja­lan Liit­to ry.

Lisää aiheesta

Kysely