Vanhempani ostivat meille PC:n joskus 1990-luvun alussa. Tietokonepelaamisesta tuli heti yksi suosikkiharrastuksistani. Yläasteella olin niin innoissani Taru sormusten herrasta -aiheisesta pelistä, että muistan jopa pyöräilleeni koulusta kotiin ja takaisin pelatakseni ruokailun ja välitunnin ajan. Peliaikaa kertyi ehkä 15 minuuttia, mutta minusta se oli sen arvoista.
Kiinnostukseni pelaamiseen vaihteli eri aikoina, ja noin kolmekymppisenä se alkoi toden teolla hiipua. Eräs käännekohta tapahtui joululomalla sukulaisten luona. Oli aamuyö ja pelasin tuolloin suosittua World of Warcraft -peliä lapsuuteni huoneessa paritalon kellarikerroksessa. Pelissä ohjasin peikkopappia, joka juoksenteli talvisessa metsässä. Muistan katsoneeni ikkunasta öiselle pihalle ja miettineeni, miksi en itse ole juoksemassa hangilla raikkaassa ulkoilmassa. Pelaaminen alkoi tuntua masentavalta ja tunkkaiselta.
Silti hankin edelleen itselleni pelejä. Luin myös lehdistä arvosteluja, joissa parhaiden uutuuspelien hehkutettiin olevan kirjojen ja elokuvien tasoisia taide-elämyksiä. Testailin näitä kehuttuja pelejä, mutta ne eivät saaneet minua enää mukaansa samalla tavalla kuin teini-ikäisenä.
Huomasin kuitenkin kaipaavani pelaamista. Minulla pelaamisen oli aina liittynyt jonkinlainen huolettomuus. Se oli maailma, jossa ei ollut suorittamista tai pakkoa. Se, että en enää päässyt pelien maailmaan tuntui menetykseltä.
Viime vuonna pelit kuitenkin palasivat elämääni. Ostin sen enempää pohtimatta edullisen autopelin, jonka perusideana on kuljettaa tavaroita paikasta toiseen hankalissa maastoissa. 4-vuotias poikani innostui pelistä valtavasti. Peli tuli mukaan hänen muihin leikkeihinsä ja tietyllä tapaa osaksi hänen identiteettiään – jonkun aikaa kertoi olevansa Pekka-rekkamies.
Vaikka pidän tärkeänä, että pelaamisesta voi nauttia ihan sen itsensä vuoksi, on minusta ollut hauska nähdä, kuinka poikani taidot ovat kehittyneet pelien myötä. Hän on oppinut esimerkiksi englantia ja kartan lukemista.
Ovatpa pelit herättäneet lapsessani myös filosofis-teknisiä pohdiskeluja. Hän on esimerkiksi kysynyt, miksi pelialueella on rajat ja mitä niiden toisella puolella on. Tai kuinka näppäimistön painaminen johtaa liikkeeseen ruudulla. Lisäksi - ja kaikkein tärkeimpänä - pelaaminen on ollut mukavaa yhteistä tekemistä.
Ja siinä vaiheessa, kun pelaaminen alkaa tuntua tunkkaiselta, lähdemme juoksemaan raikkaaseen ulkoilmaan.
Miikka Kivinen
miikka.kivinen@kotikarjala.fi