Lukijan kirjoitus, johon alla oleva vastine viittaa on täällä.
Liikenneturvallisuus on keskeinen turvallisuuskysymys kaikkien arjessa ja jokaisella on oikeus turvalliseen liikenteeseen joka päivä. Ajonopeus on päihteiden ohella keskeinen kuolemaan johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien riskitekijä.
Aika ajoin käydään keskustelua pienten ylinopeuksien vaarallisuudesta ja vaarattomuudesta sekä siitä, mikä tulisi olla poliisin puuttumiskynnys. Useissa tutkimuksissa on todettu, että tyypillisillä maantienopeuksilla keskinopeuden nosto viidellä prosentilla (esimerkiksi 80 kilometristä tunnissa 84 kilometriin tunnissa) lisää henkilövahinko-onnettomuuksien lukumäärää 10 prosentilla. Vastaavasti kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa kasvua on 20 prosenttia.
Onnettomuusriskin muutosta on liikenteessä vaikea havaita, koska riski on yleensä pieni: henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia tapahtuu likimain yksi seitsemää miljoonaa ajokilometriä kohden. Kun suuri joukko kuljettajia muuttaa nopeuttaan esimerkiksi vain 2–3 km/h, vaikutukset näkyvät onnettomuustilastoissa. Siksi suuri määrä pienenä pidettyjä nopeusrajoituksen ylityksiä (esimerkiksi 5– 10 km/h) voi huonontaa turvallisuutta jopa enemmän kuin pieni määrä suuria ylityksiä. Yksittäisen kuljettajan näkökulmasta ajonopeuden noston vaikutukset ovat selkeitä. Ajaminen vaikeutuu nopeuden kasvaessa ja samalla kasvavat riskit tehdä erilaisia virheitä. Vaaratilanteiden havaitsemiseen, jarrutukseen ja väistämiseen on vähemmän aikaa ja matkaa. Myös välimatkojen ja nopeuksien arviointivirheet lisääntyvät.
Riittävän alhainen ja tilanteeseen sopiva nopeus ovat merkittävä tekijä myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuudelle. Alhaiset nopeusrajoitukset - ja niiden noudattaminen - ovat tärkeä turvallisuustekijä etenkin alueilla, joilla kävelijät ja pyöräilijät liikkuvat moottorikäyttöisten ajoneuvojen kanssa samoilla väylillä tai joilla näiden käyttämät reitit risteävät ajoradan kanssa ilman valo-ohjausta. Esimerkiksi 30 km/h-rajoitusalueella on syytä puuttua pieniinkin ylinopeuksiin, koska tutkimusten mukaan jalankulkijan/ pyöräilijän selviytymismahdollisuudet 30 km/h tapahtuvassa törmäyksessä ovat melko hyvät, mutta jo kymmenen kilometrin ylinopeus heikentää selviytymismahdollisuuksia olennaisesti. Tämän takia viimeaikainen kehitys on suuntautunut nopeusrajoitusten alentamiseen taajamissa.
Poliisi käyttää liikenneturvallisuustyössä laajasti teknistä välineistöä. Automaattisella nopeusvalvonnalla avulla on tarkoitus muun muassa parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa palveluita sekä vapauttaa poliisiresursseja muihin poliisitehtäviin.
Tietojohtoisessa poliisitoiminnassa on kyse siitä, että päätökset resurssien kohdentamisesta tehdään toimintaympäristöstä saatavaa tietoa analysoimalla. Olennaista on se, että tietojohtoisen toiminnan ansiosta kyetään ennakoimaan sitä, mihin resurssit on järkevintä kohdentaa. Poliisi pyrkii huolehtimaan osaltaan laadukkaiden palvelujen tuottamisesta siten, että poliisi näkyy ja on tavoitettavissa ihmisten arjessa kaikkialla.
PETRI PAHKIN
ylikomisario
Itä-Suomen poliisilaitos
Liikennepoliisi