Rallin reittijohtaja Markku Haurinen esitteli yhteistyöseurojen edustajille erikoiskokeet, joista nämä tulevat Tengtools-rallissa vastaamaan.
KITEE
Jouko Väistö
Yksi tärkeä edistysaskel F-cupiin kuuluvan Tengtools-rallin järjestelyissä otettiin viime lauantaina, kun Keski-Karjalan Urheiluautoilijat kutsui erikoiskokeista vastaavat yhteistyökumppaninsa koolle Aimon monitoimikeskukseen.
Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden kumppaneina järjestelyissä ovat Joensuun UA, Savonlinnan UA, Imatran UA, Suonenjoen UA, Koillis-Savon UA ja Leppävirta Racing Team.
Erikoiskokeiden vastuuhenkilöt saivat tietoa rallin yleisjärjestelyistä ja pääsivät myös tutustumaan omaan erikoiskokeeseensa ja tekemään valmisteluja sen hoitamisessa.
Erityistä huomiota kiinnitettiin rallin turvallisuus- ja ympäristönäkökohtiin.
Kaikkeen pitää varautua. Tavoitteena on hoitaa ek-järjestelyt niin, että ulkopuolisten pääsy pikataipaleelle ei ole mahdollista kilpailun aikana ja että mahdollisissa onnettomuustapauksissa osataan tilanteessa kuin tilanteessa toimia oikealla tavalla.
Myös ympäristöasiat on otettava vakavasti. Hommat on hoidettava niin, että öljyjen pääsy luontoon estetään ja että kaikki mahdolliset autosta tippuneet osat otetaan tarkasti talteen, rallin turvallisuusjohtajana toimiva Esko Kähkönen painotti.
Tengtools-rallissa ajetaan kaikkiaan kuusi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 83,6 kilometriä. Koko rallitaipaleelle pituutta kertyy 227 kilometriä. Kilpailijat eivät pääse tutustumaan erikokeisiin etukäteen, vaan ralli ajetaan ns. pimeänä kilpailuna.
Ralli keskeiset toiminnot kuten ilmoittautuminen, katsastus ja huolto keskittyvät Tolosenmäkeen Aimon alueelle. Kilpailukeskus sijaitsee kuitenkin Kiteen koulukeskuksessa ja lähtöpaikka on yleisöystävällisesti torilla.
Yleisöllä on muutenkin hyvät mahdollisuudet seurata kilpailun kulkua, sillä ralli ajetaan kahtena erillisenä lenkkinä. Lisätietoa saa neljällä huoltoasemalla kaupattavista rallipaketeista, joiden myynti alkaa lauantaina 22. elokuuta aamupäivällä, kilpailun johtajana toimiva Arto Pirinen kertoi.