Syksy on sadonkorjuun aikaa, jolloin kellareihin kiikutetaan viimeisiä säilöttäviä ja pakastimet täyttyvät ääriään myöten. Keski-Karjalassa on saatu nauttia hyvästä mustikkavuodesta ja runsaasta sienisadosta, puutarhojen antia unohtamatta. Vielä ehtii noukkimaan puolukat ja karpalot talven varalle, ja sienestyskausi jatkuu ainakin suppilovahveroiden osalta lumentuloon saakka.
Kotitarvesäilöntä on tällä seudulla tuttua ja sitä harrastetaan uutterasti, mutta luonnontuotteiden kaupallinen jalostaminen on Pohjois-Karjalassa vielä huomattavasti pienimuotoisempaa kuin esimerkiksi Lapissa ja Kainuussa. Täällä on runsaasti ensiluokkaista raaka-ainetta ja hyödyntämätöntä potentiaalia. Sieniä ja marjoja kyllä kerätään myyntiin runsaasti; tämä näkyy esimerkiksi pitkinä jonoina tattiautolla, mutta tuotteet lähtevät maakunnasta usein jatkojalostamattomana. Tuotteistaminen luonnontuotteiden osalta on muutamien toimijoiden varassa, ja esimerkiksi matkamuistoja kaivattaisiin lisää. Uusi pakastekuivauslaitos Puhoksessa on yksi hyvä askel kehityksen tiellä, joka näkynee tuotevalikoimassa uusina innovaatioina.
Jäin puolitoista vuotta sitten toimittajan tehtävistäni opintovapaalle, ja valmistun nyt luonnontuotejalostajaksi. Se tie vei mennessään, ja nyt on aika kokeilla, millaisen työelämän palapelin saan rakennettua luontoalan myyntituotteiden ja sisällöntuotannon ympärille.
Opintojen ohessa olen puuhastellut Kukkamaan pientila -brändin ja tilan tuotteiden parissa sen verran innokkaasti, että haluan testata, mitä luontoalalla työskenteleminen antaa. Aikaa ei nyt riitä vakituiselle toimittajan työlle kun metsä kutsuu. Rääkkylässä luonnonläheisiä kuvauspaikkoja riittää sekä rauhaa ja tilaa luovalle työlle.
Kysyntää sekä tuotteille että sisällöntuotannolle tuntuu olevan, kunhan tuotteissa on jotain uutta ja erikoista. Mustikkahilloa ei kannata lähteä sellaisenaan kaupittelemaan, sen osaa moni keitellä itsekin. Metsien antimien jalostaminen valtavirrasta poikkeaviksi tuotteiksi on kiehtovaa ja tuotteistaminen itsessään luo myyntiarvoa – tämä on huomattu erityisesti Rääkkylä-hunajan ja kantarellimarmeladin kanssa. Pakkaus on se houkute, jolla heräteostos tehdään, mutta vakioasiakas saadaan tuotteen maulla ja käytettävyydellä.
Luomani tuoteperhe on koemarkkinoinnissa ja tämän kesän satoa on jo matkannut muun muassa Ranskaan, Saksaan ja Sveitsiin sekä tietysti eri puolille Suomea. Tämä luo uskoa siihen, että ihan syrjäpoluille en ole haksahtanut. Aika näyttää, mihin se polku vie.
Päivi Lievonen