Pankkien toiminta on murroksessa. Asiakkaiden kuluttajatottumukset ovat muuttuneet ja yhä harvemmin asioidaan pankkien konttoreissa.
Päivittäiset pankkiasiat hoidetaan verkkopankeissa ja esimerkiksi jopa lainaneuvottelut käydään verkossa. Ainakin lainaneuvottelun aloittaminen tapahtuu usein sähköisesti.
Suurimmalle osalle laskujen maksu kassalla on taakse jäänyttä aikaa, mutta on myös asiakkaita, joille tämä palvelu on tarpeen. Hyvin tuttu näky on edelleenkin se, että iäkkäämpiä asiakkaista odottelemassa aamuisin pankin avautumista.
Kiteen Seudun Osuuspankki tiedotti (16.3.) Tohmajärven konttorin sulkemisesta. Tämä on ikävä uutinen tohmajärveläisille pankinasiakkaille. Tohmajärvelle ei jää lainkaan minkään pankin konttoria. Tätä ennen paikkakunnalta on lähtenyt pois Nordea. Pankkien konttoreita on suljettu myös Kiteellä. Nordea vetäytyi pois viime vuonna ja muutamia vuosia aikaisemmin Danske Bank.
Digitalisaation vaikutuksia pystyi tiedostamaan jo vuosia aikaisemmin.
Pankeissa on markkinoitu hyvin aktiivisesti asiakkaita sähköisten palveluiden pariin. Siis hoitamaan itse asioita, joita aiemmin pankin henkilökunta on tehnyt. Syy, joka ajaa tähän toimintaan, on kilpailu.
Kun yksi alan toimija alkaa toteuttaa tehostamistoimenpiteitä, lähtee liikkeelle lumipallo-efekti, ja pian kaikki ovat mukana.
Digitalisaation myötä pankit muuttuvat yhä enemmän kasvottomiksi.
Kommunikointi tapahtuu enenevissä määrin verkkojen välityksellä.
Pankkien konttoreiden lakkauttamisien yhteydessä tulee huoli työpaikoista ja kuinka esimerkiksi iäkkäät ihmiset saavat hoidettua pankkiasiansa. Eikä pankittomat kuntien keskuksetkaan viesti elinvoimaisuudesta, ajan hengestä kylläkin.
Konttorien lakkauttamistrendiä on niin Pohjois-Karjalassa kuin valtakunnallisella tasolla. Muun muassa OPn Liperin keskustan konttori on päätetty sulkea ja OP Etelä-Häme päätti sulkea jopa neljä konttoriaan.
OP Etelä-Häme tuli asiassa vastaan tukitoimilla, joihin sisältyi muun muassa maksuton pankkikuljetus Riihimäelle kerran viikossa.
Luonnollisesti tämä ei korvaa fyysistä toimipistettä, mutta on kuitenkin kädenojennus kassapalveluiden tarvitsijoille.
Muutoksista huolimatta pankeilla on edelleen merkittävä asema paikkakuntien elinvoimaisuuteen. Pankkien tehtäviin kuuluvat finanssipalvelut, kuten maksuliikenteen hoito ja luotonanto.
Lainoituksella hyvin suuri merkitys yritysten eri kehitysvaiheissa, kuten myös yksityistalouksien hankinnoissa.
Enteileekö Tohmajärven Osuuspankin konttorin sulkeminen Kiteen Seudun Osuuspankin fuusiota kohti Pohjois-Karjalan Osuuspankkia? Kauniista lupauksista huolimatta suurissa yksiköissä aina syrjäisemmät alueet tahtovat jäädä unholaan.
MT