Ilmaston lämpeneminen ei ole vielä päässyt meidän talviamme pilaamaan. Pakkasta ja lunta ollut riittämiin myös Etelä-Suomessa.
Runsasluminen talvi on työntäyteinen niin kotipihan kolaajille kuin urakoitsijoille, joiden vastuulla on yleisten teiden talvikunnossapito.
Kaikkialle ei ehdi samaan aikaan, joten tiestö on jaettu viiteen talvihoitoluokkaan ja kevyen liikenteen väylät kahteen hoitoluokkaan.
Lumenaurauksen, tienpinnan tasauksen, hiekoituksen ja suolauksen lisäksi liikennemerkit ja opasteet on pidettävä puhtaana lumesta ja kuurasta.
Entäpä jos lumi on peittänyt nopeusrajoitusmerkin ja ajoneuvon kuljettaja saa ylinopeudesta sakot? Voiko satasen tuntinopeutta valtatie 6:lla ajanut kuljettaja vedota tietämättömyyteensä?
Tieliikennelaissa sanotaan, että taajaman ulkopuolella ajoneuvon suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, mikäli liikennemerkillä ei ole osoitettu muuta nopeusrajoitusta. Taajamassa suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole muuta osoitettu.
Lakia on noudatettava, mikä koskee myös tieliikennelakia. Tietämättömyys lain sisällöstä ei poista tätä velvollisuutta.
Liikenneviraston asettamien laatuvaatimusten mukaan viipymättä on puhdistettava tienkäyttäjien turvallisuudelle tärkeät merkit, kuten ohitus- ja kääntymiskiellot sekä korkeimpiin talvihoitoluokkiin kuuluvien teiden alle 80 km/h nopeusrajoitusmerkit.
Yhtä tärkeää on puhdistaa kevyen liikenteen väylien yhteydessä olevien korotettujen suojateiden ja liittymäalueiden varoitusmerkit.
Muiden liikennemerkkien puhdistuksen toimenpideaika on korkeimmissa luokissa sekä taajamissa vuorokausi, alhaisemmissa luokissa taajaman ulkopuolella kolme vuorokautta.
Oman ongelmansa aiheuttaa sakea lumisade tai pöllyävä lumi. Liikennemerkit peittyvät, mutta hankalallakaan kelillä puhdistustyö ei saa vaarantaa liikennettä. Yleensä puhdistus toteutetaankin ajankohtana, jolloin tienkäyttäjiä on liikenteessä mahdollisimman vähän.
Mies ja harja -menetelmä on tuttu näky liikennemerkkien puhdistuksessa.
Destian Kiteen yksikössä on myös käytössä autoon asennettu laite, jolla liikennemerkit saa puhdistettua nopeasti ja turvallisesti vesisuihkulla niin, ettei ihmisen tarvitse tulla ajoneuvosta ulos. Vesipesua varten säiliössä on lämmintä vettä, jonka seassa on hieman pesuainetta.
Esimerkiksi valtatie 6:lla liikennemerkkien pesu on harjaamista huomattavasti turvallisempi menetelmä, mutta töiden ajoituksessa on huomioitava pakastuminen. Merkkien pesua alle –10°C on vältettävä.
Liikennemerkkien ja opasteiden edessä ei saa olla havaittavuutta heikentävää lumivallia tai muuta estettä, joten urakoitsijoita työllistävät myös lumivallien madallutukset ja lumen poiskuljetus.
Kiitos, urakoitsijat, että teette meidän liikkumisestamme turvallista!
TM