Arvostamme ja suuresti kiitämme, että olette pääministerinä luvanneet Pohjois-Karjalan vierailuilla ja muualla pidetyissä palavereissa lentoliikenteen jatkuvan ilman keskeytyksiä Joensuuhun. Haluamme muistuttaa teille vielä muutamia esittämiämme argumentteja, jos joku hallituksessa tai muualla ei ymmärtäisi, miten elintärkeä tämä päätös on Pohjois-Karjalalle.
Valtakunnallinen lentoasemaverkosto on säilytettävä nykyisellään ja hallituksen on turvattava ostoliikenteen jatkuminen nykyisen rahoituskauden jälkeen. Meneillään oleva rahoituskausi päättyy 2026. Lentojen optiosopimus 2028 saakka on hyödynnettävä 100 %:n valtion rahoituksella. Ostopalveluliikenne on välttämätöntä, kunnes markkinaehtoinen lentoliikenne toteutuu.
Alueellisen lentoliikenteen ja lentokenttien kansantaloudelliset hyödyt ovat kiistattomat. Pohjois-Karjalan kauppakamarin viime syksynä teettämän laajan tutkimuksen perusteella Pohjois-Karjalan yrityksien liikevaihdosta 1,8 miljardia ja 5400 työpaikkaa on riippuvaisia Joensuun lennoista ja lentokentästä. Tutkimus tehtiin kansainvälisten tutkimusmenetelmien mukaisesti. Pahimpana vaihtoehtona olisi, että työpaikat siirtyisivät lähes varmasti pois Suomesta. Näiden työpaikkojen korvaaminen edes osin olisi äärimmäisen vaikeaa edes pitkällä aikavälillä tai isolla rahalla. Lentoliikenne mahdollistaa lisäinvestointeja, työvoiman liikkuvuutta sekä matkailua. Lentoliikenne Joensuuhun on tärkeä myös huoltovarmuuden ja sotilasilmailun tarpeiden kannalta.
Lentojen ja lentoasemien ylläpito on kustannuksiltaan hyvin pientä suhteessa hyötyihin. Tie- ja rataverkolta tai vesiväyliltä ei edellytetä kannattavuutta. Niiden kustannukset ovat vuosittain olleet 2-2,5 miljardia euroa. Maakunnallisten lentojen ja lentoasemaverkoston ylläpidon edellyttämät resurssit ovat hyvin pieni murto-osa muun liikenneinfrastruktuurin ylläpidon ja kehittämisen resursseista. Olisi täysin kansantaloudellisesti järjetöntä, jos lentojen ja lentoasemaverkon ylläpidon ensisijainen tavoite olisi lyhyen tähtäimen voittojen kerääminen valtionyhtiölle. Lentojen ja lentoasemaverkoston tulee tarjota infrastruktuuri alueellisiin lentoyhteyksiin vastaavalla tavalla kuin muillakin liikennemuodoilla.
Lentoliikenne ei ole vielä palautunut pandemian jäljiltä aiemmalle tasolle, koska lentovuoroja on huomattavasti vähemmän. Joensuussa matkustajamäärät ovat kasvaneet lentokentän tilastojen mukaan erinomaisesti. Monilla toimialoilla erityisesti matkailutoimialoilla investointipäätökset vaativat, että lentoyhteydet on turvattu pitkäjänteisesti. Paluu ostoliikenteestä markkinaehtoiseen liikenteeseen on tehtävä hallitusti, jotta aikaa markkinaehtoisen liikenteen ja uudenlaisten yhteistyömallien järjestämiselle on riittävästi. Toimiva lentokenttäinfra on edellytys markkinaehtoisen liikenteen syntymiselle.
Hallitus linjaa puoliväliriihessään maakuntalentojen tulevaisuudesta ja ostoista. Se on todellakin tärkeä päätös alueemme kilpailuedulle ja yritysten kasvumahdollisuuksille. Lentoliikenteen tulee edistää elinkeinoelämän kilpailuetua ja yritysten kasvuinvestointeja sekä kansalaisten ja muiden matkailijoiden hyviä matkaketjuja.
Erinomaista puolivälikasvuriihtä ja hyviä päätöksiä toivottaen!
JOONAS KEKÄLE, puheenjohtaja, ANTTI TOIVANEN, toimitusjohtaja
Pohjois-Karjalan kauppakamari
TUOMO TURUNEN, puheenjohtaja, MERJA BLOMBERG, toimitusjohtaja
Pohjois-Karjalan yrittäjät