JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
25.2.2025 16.00
Mielipiteet

MIELIPIDE: Nuorten luku ja kirjoitustaidot ovat rapistuneet

Opet­ta­jat ja muut ope­tu­sa­lan am­mat­ti­lai­set ovat jo pit­kään ol­leet huo­lis­saan nuor­ten suul­li­sen ja kir­jal­li­sen il­mai­su­tai­don ti­las­ta. On käy­nyt il­mi, et­tä joka vuo­si suu­ri mää­rä nuo­ria on vaa­ras­sa syr­jäy­tyä yh­teis­kun­nas­ta huo­non lu­ku­tai­don ta­kia.

Ku­ten tie­de­tään, niin lu­ke­mi­nen ja kir­joit­ta­mi­nen kul­ke­vat käsi kä­des­sä. Vä­hän, tai ei ol­len­kaan muu­ta, kuin pa­kol­li­sia op­pi­kir­jo­ja lu­ke­vat ovat yleen­sä huo­no­ja kir­joit­ta­jia. Mo­net op­pi­laat ei­vät pys­ty tuo­maan esil­le pi­tem­piä asi­a­ko­ko­nai­suuk­sia, ai­na­kaan kir­jal­li­ses­ti. Lau­se­ra­ken­teis­sa­kin on puut­tei­ta. Poik­ke­a­via lah­jak­kuuk­sia tie­ten­kin on.

Moni op­pi­las, hä­nen van­hem­pan­sa ja jopa opet­ta­ja­kin ve­to­aa sii­hen, et­tei tänä te­ko­ä­lyn ai­ka­na tar­vi­ta en­ti­sa­jan op­pi­lai­den ai­ne­kir­joit­ta­jan tai­to­ja. Väi­te ei mie­les­tä­ni pidä paik­kaan­sa. Esi­mer­kik­si nuor­ten kir­jal­li­sis­sa työ­paik­ka­ha­ke­muk­sis­sa kir­joit­ta­mis­tai­don puu­te to­de­taan lii­an usein ja se voi tyr­mä­tä työ­pa­kan saa­mi­sen. Di­gi­tai­to­ja atar­vi­taan tänä ai­ka­na, mut­ta on va­hin­ko, et­tä kän­ny­kät ja tie­to­ko­neet ovat se­lät­tä­neet kir­jat, sekä sa­no­ma- ja ai­ka­kaus­leh­det va­paa ai­kaan kuu­lu­vi­na vä­li­nei­nä. Myös­kin suo­men kie­li köyh­tyy ja jopa vää­ris­tyy tie­to­ko­ne­kie­len ta­kia, kos­ka se hel­pos­ti siir­tyy puhe- ja kir­joi­tus­kie­leen.

Ko­din teh­tä­vä­nä oli­si lait­taa las­ten lu­ku­har­ras­tus alul­leen mel­kein­pä vau­vai­äs­sä. Pie­ni lap­si­kin kuun­te­lee mie­lel­lään lu­ke­mis­ta, vaik­ka ei ym­mär­rä­kään asi­aa. Näin lu­et­tiin ai­ka­naan omil­le lap­sen­lap­sil­le­ni jo en­nen hei­dän päi­vä­ko­tiin me­no­aan. Kiin­nos­tus kir­joi­hin syt­tyy ja vah­vis­tuu iän myö­tä. Jo päi­vä­ko­ti ikäi­sis­tä huo­ma­taan on­ko lu­et­tu lap­sel­le, vai­ko pe­lat­tu hä­nen kans­saan tie­to­ko­ne­pe­le­jä. Mo­net nuo­ret sa­no­vat, et­tä kir­joi­tuk­sis­sa he kes­kit­ty­vät olen­nai­seen, ei­vät­kä pit­kiin jo­ri­noi­hin. Kar­ja­lai­ses­sa­kin oli jo­kin ai­ka sit­ten jut­tu, jos­sa ker­rot­tiin, et­tä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa on suo­men kie­les­sä an­net­tu osal­le op­pi­lais­ta lii­an hy­viä ar­vo­sa­no­ja kir­joi­tus­ten ta­soon näh­den. En kan­na­ta tuol­lais­ta me­net­te­lyä.

JOR­MA KIN­NU­NEN

Jo­en­suu

Lisää aiheesta

Kysely