Esille on noussut kaupungin rooli terveysalan ammattilaisten houkuttelussa Kiteelle. Kiteen kaupunki suhtautuu aina positiivisesti yhteistyöhön hyvinvointialueen kanssa pyrkien näin edistämään kiteeläisten hyvinvointia ja tervettä. Tästä konkreettisena osoituksena ovat mm. kaupungin ja hyvinvointialueen yhteistyöhankkeet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
On kuitenkin keskeistä huomata, että sosiaali- ja terveysalojen osaavan ja erityisesti korkeasti koulutetun työvoiman saaminen on koko maakuntaan haasteellista. Samoin kaupungin vaikutusmahdollisuudet osallistua hyvinvointialueen rekrytointiponnisteluihin ovat rajalliset. Päävastuu työnantajakuvasta ja rekrytointien onnistumisesta on aina työnantajalla, eli tässä tapauksessa hyvinvointialueella.
Välillä keskusteluissa vilahtaa ajatus, että sote- ja terveysalan ammattilaisten puolisoille järjestettäisiin Kiteellä töitä ja näin lisätäisiin alueen houkuttelevuutta. Tämä voi olla hyvinkin mahdollista siinä vaiheessa, kun yksityisen puolen työpaikkojen määrä alkaa taas kasvamaan. Kaupungin virkojen täytössä noudatetaan virantäyttöä säätelevää lainsäädäntöä. Työnhakijoita kohdellaan asianmukaisesti ja ansioitunein valitaan. Näin toimien kaupunki on onnistunut rekrytoinneissaan hyvin ja myös johtajatason virat on pystytty täyttämään osaavilla henkilöillä. Lainvastaiset virantäytöt johtavat helposti hallintovalituksiin ja mainehaittaan.
Kaupungin palvelukseen pyrimme valitsemaan parhaat tekijät, jotta pystymme hoitamaan palvelutehtävämme laadukkaasti vuosi vuodelta pienemmäksi käyvillä resursseilla. Kiteen kaupunki hävisi tehdyssä soteratkaisussa miljoonien eurojen valionosuudet mm. palkkaharmonisaatioratkaisun takia. En ole tästä kaupunginjohtajana pitänyt negatiivista puhetta yllä, mutta rahalla ne kunnallisetkin palvelut järjestetään. Aktiivista tulevaisuuteen tähtäävää elinvoima- ja kehittämistyötä teemme rahoituksen epäkohdista huolimatta.
Kaupungin houkuttelevuus riippuu lukuisista eri tekijöistä eikä tähän ole mahdollista lähteä niitä kaikkia erittelemään, mutta kokonaisuutena nämä tekijät voidaan summata käsitteen alueellinen elinvoima alle. Keskeistä on, että kaupunki näyttäytyy aktiivisena alueena, jota kehitetään ja joka tarjoaa myös tulevaisuudessa mahdollisuuksia asua, kouluttautua ja työllistyä. Palveluiden monipuolisuus ja järkevä hintataso ovat myös selkeitä vetovoimatekijöitä, kuten myös saavutettavuus ja verotuksen kohtuullisuus. Näitä asioita edistämme päivittäin kaupunkistrategian mukaisesti.
Yhteistyönmuotoihin hyvinvointialueen kanssa palaamme esityksen valmistuttua, mutta mitään patenttiratkaisua hyvinvoinnin ja terveydenhuollon paikalliseen tai maakunnalliseen työvoimapulaongelmaan kaupunki ei voi tarjota. Loppukaneettina mainittakoon, että koulutuspaikkamääristä ja tutkintojen rakenteista keskustelin aktiivisesti aiemmissa työtehtävissäni ennen Kiteelle siirtymistä, joten väitän ymmärtäväni myös sitä koulutuspoliittista keskustelua mitä esimerkiksi Opetus- ja kulttuuriministeriössä on käyty ja käydään, mutta tämän asian avaaminen ei ole enää kirjoitukseni ydintä.
Aktiivista alkavaa vaalikevättä hyvät kiteeläiset,
PEKKA HIRVONEN
Kiteen kaupunginjohtaja