Liikenneyhteydet ja saavutettavuus ovat tärkeitä jokaisen kunnan menestykselle. Ne vaikuttavat esimerkiksi yritysten ja näin työpaikkojen sijoittumiseen.
Kunnat hakevat nyt uutta rooliaan. Sote-palveluiden siirtyminen hyvinvointialueille ja työllisyyspalveluiden siirtyminen kuntien työllisyysalueille muuttavat tehtäväkenttää.
Muutokset pakottavat kunnat linjaamaan elinkeinopolitiikkaansa kevään kuntavaaleissa. Vaalit ovat tärkeitä myös kuljetus- ja logistiikka-alalle. Tärkeitä teemoja ovat maankäyttö, tiestö, kunnallistekniikka, yrityspalvelut, jätehuolto ja toisen asteen koulutuksen kehittäminen.
Logistiikan merkitys on kasvanut teollisuuden ja kaupan toiminnassa viime vuosien kriisien myötä, kun globaaleissa kuljetusketjuissa tuli häiriöitä. Toimitus- ja varastointiketjuja on suunniteltu uudelleen. Näiden huoltovarmuuteenkin liittyvien tekijöiden tulee näkyä myös julkisella sektorilla.
Suomen logistisen kilpailukyvyn perusedellytys on kunnossa oleva, myös kuntien vastuulla oleva tieinfra. Tiestö on lähes jokaisen suomalaisen liikkumisen paikka. Se on syytä pitää kunnossa.
Kuljetusalalla kasvavana teemana on käyttövoimasiirtymä. Yksi ratkaistava kysymys on kattava tankkaus- ja latausinfra, jota myös EU-säädökset edellyttävät. Pitkämatkaista tavaraliikennettä ei voi harjoittaa ilman niitä. Tällä hetkellä kaasun ja raskaalle liikenteelle soveltuvan sähkön jakeluinfrat ovat puutteellisia. Myös raskaan liikenteen taukopaikkojen määrässä on puutteita.
Tämä on ennen kaikkea maankäyttökysymys. Vaikka näistä murehtiminen ei jokaisen kunnan agendalla olekaan, haasteen ratkominen pitää aloittaa maakuntakaavatasosta alkaen. Kuntapäättäjien on hyvä katsoa oman kuntansa kaavoitustilanne, mutta myös vaatia, että maakuntaliitot toimivat asiassa.
Katse osaavaan työvoimaan
Toisen asteen ammatillinen koulutus on tärkein uusia kuljettajia tuottava kanava. Kuntien hallitsemat koulutusorganisaatiot tekevät tärkeää työtä osaavan työvoiman saatavuudessa, jossa kuljetusalallakin on nähtävissä haasteita. Logistiikka-alan koulutuksen, jonka osaajille on kysyntää työmarkkinoilla, on kohdennettava rahoitusta riittävästi.
On tärkeää, että ammatillinen koulutus pystyy vastaamaan työelämän tarpeisiin. Koulutuksen ja yrityksien yhteistyötä kannattaa edistää erilaisin työelämäfoorumein. Monesti SKALin paikallisyhdistys onkin tehnyt tuloksellista yhteistyötä alueen oppilaitoksen kanssa kuljettajien saatavuuden parantamiseksi. Moni paikallisyhdistys myös järjestää liikenneturvallisuuteen tai yrittäjyyskasvatukseen liittyviä tilaisuuksia.
Kunnat pois markkinoilta häiritsemästä
Yksi jatkuvia kiistakapuloita on ollut jätteiden kuljetusjärjestelmä. Tämä juontaa juurensa jätelain muuttamisesta ja kotitalousjätteen sekä saostus- ja umpisäiliölietteiden osalta kuntavastuun vahvistamisesta.
Vaikka toistakin ”kuntamonopolin” suunnasta väitetään, edelleenkin kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden kuljetukset voidaan toteuttaa kiinteistön haltijan järjestämän kuljetuksen puitteissa.
Jätehuollon kuntavastuun kasvattaminen on ohjannut kuntia esimerkiksi investoimaan jätteenpolttolaitoksiin. Kunnilla on kannustin kasvattaa polttoon menevän jätteen määrää, keräämällä jätettä myös kilpailluilta markkinoilta.
Tämä ei edistä kiertotaloustavoitteiden saavuttamista. Jätteen kierrätysaste on Suomessa EU:n keskitasoa matalampi osan jätteistä ohjautuessa polttoon, mikä hidastaa kierrätysmateriaalien markkinoiden kehitystä.
Verrokiksi otan Tanskan, jossa on kuntien toimesta yli-investoitu jätteenpolttokapasiteettiin. Tilanne johti siihen, että jätettä on tuotu poltettavaksi jopa maan ulkopuolelta. Tanskassa on sittemmin päätetty, että siellä edistetään markkinaehtoista kiertotaloutta ja yritysvetoista jätehuoltoa. Suomessakin kuntien kannattaa nyt pohtia uudelleen roolinsa jätehuollon markkinoilla.
ANSSI KUJALA
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry