JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
3.1.2025 11.16
Mielipiteet

Kuntavaalit ovat kuljetusalalle tärkeät

Lii­ken­neyh­tey­det ja saa­vu­tet­ta­vuus ovat tär­kei­tä jo­kai­sen kun­nan me­nes­tyk­sel­le. Ne vai­kut­ta­vat esi­mer­kik­si yri­tys­ten ja näin työ­paik­ko­jen si­joit­tu­mi­seen.

Kun­nat ha­ke­vat nyt uut­ta roo­li­aan. Sote-pal­ve­lui­den siir­ty­mi­nen hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den siir­ty­mi­nen kun­tien työl­li­syy­sa­lu­eil­le muut­ta­vat teh­tä­vä­kent­tää.

Muu­tok­set pa­kot­ta­vat kun­nat lin­jaa­maan elin­kei­no­po­li­tiik­kaan­sa ke­vään kun­ta­vaa­leis­sa. Vaa­lit ovat tär­kei­tä myös kul­je­tus- ja lo­gis­tiik­ka-alal­le. Tär­kei­tä tee­mo­ja ovat maan­käyt­tö, ties­tö, kun­nal­lis­tek­niik­ka, yri­tys­pal­ve­lut, jä­te­huol­to ja toi­sen as­teen kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen.

Lo­gis­tii­kan mer­ki­tys on kas­va­nut te­ol­li­suu­den ja kau­pan toi­min­nas­sa vii­me vuo­sien krii­sien myö­tä, kun glo­baa­leis­sa kul­je­tus­ket­juis­sa tuli häi­ri­öi­tä. Toi­mi­tus- ja va­ras­toin­ti­ket­ju­ja on suun­ni­tel­tu uu­del­leen. Näi­den huol­to­var­muu­teen­kin liit­ty­vien te­ki­jöi­den tu­lee nä­kyä myös jul­ki­sel­la sek­to­ril­la.

Suo­men lo­gis­ti­sen kil­pai­lu­ky­vyn pe­ru­se­del­ly­tys on kun­nos­sa ole­va, myös kun­tien vas­tuul­la ole­va tie­inf­ra. Ties­tö on lä­hes jo­kai­sen suo­ma­lai­sen liik­ku­mi­sen paik­ka. Se on syy­tä pi­tää kun­nos­sa.

Kul­je­tu­sa­lal­la kas­va­va­na tee­ma­na on käyt­tö­voi­ma­siir­ty­mä. Yk­si rat­kais­ta­va ky­sy­mys on kat­ta­va tank­kaus- ja la­tau­sinf­ra, jota myös EU-sää­dök­set edel­lyt­tä­vät. Pit­kä­mat­kais­ta ta­va­ra­lii­ken­net­tä ei voi har­joit­taa il­man nii­tä. Täl­lä het­kel­lä kaa­sun ja ras­kaal­le lii­ken­teel­le so­vel­tu­van säh­kön ja­ke­luinf­rat ovat puut­teel­li­sia. Myös ras­kaan lii­ken­teen tau­ko­paik­ko­jen mää­räs­sä on puut­tei­ta.

Tämä on en­nen kaik­kea maan­käyt­tö­ky­sy­mys. Vaik­ka näis­tä mu­reh­ti­mi­nen ei jo­kai­sen kun­nan agen­dal­la ole­kaan, haas­teen rat­ko­mi­nen pi­tää aloit­taa maa­kun­ta­kaa­va­ta­sos­ta al­ka­en. Kun­ta­päät­tä­jien on hyvä kat­soa oman kun­tan­sa kaa­voi­tus­ti­lan­ne, mut­ta myös vaa­tia, et­tä maa­kun­ta­lii­tot toi­mi­vat asi­as­sa.

Kat­se osaa­vaan työ­voi­maan

Toi­sen as­teen am­ma­til­li­nen kou­lu­tus on tär­kein uu­sia kul­jet­ta­jia tuot­ta­va ka­na­va. Kun­tien hal­lit­se­mat kou­lu­tu­sor­ga­ni­saa­ti­ot te­ke­vät tär­ke­ää työ­tä osaa­van työ­voi­man saa­ta­vuu­des­sa, jos­sa kul­je­tu­sa­lal­la­kin on näh­tä­vis­sä haas­tei­ta. Lo­gis­tiik­ka-alan kou­lu­tuk­sen, jon­ka osaa­jil­le on ky­syn­tää työ­mark­ki­noil­la, on koh­den­net­ta­va ra­hoi­tus­ta riit­tä­väs­ti.

On tär­ke­ää, et­tä am­ma­til­li­nen kou­lu­tus pys­tyy vas­taa­maan työ­e­lä­män tar­pei­siin. Kou­lu­tuk­sen ja yri­tyk­sien yh­teis­työ­tä kan­nat­taa edis­tää eri­lai­sin työ­e­lä­mä­foo­ru­mein. Mo­nes­ti SKA­Lin pai­kal­li­syh­dis­tys on­kin teh­nyt tu­lok­sel­lis­ta yh­teis­työ­tä alu­een op­pi­lai­tok­sen kans­sa kul­jet­ta­jien saa­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Moni pai­kal­li­syh­dis­tys myös jär­jes­tää lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen tai yrit­tä­jyys­kas­va­tuk­seen liit­ty­viä ti­lai­suuk­sia.

Kun­nat pois mark­ki­noil­ta häi­rit­se­mäs­tä

Yk­si jat­ku­via kiis­ta­ka­pu­loi­ta on ol­lut jät­tei­den kul­je­tus­jär­jes­tel­mä. Tämä juon­taa juu­ren­sa jä­te­lain muut­ta­mi­ses­ta ja ko­ti­ta­lous­jät­teen sekä sa­os­tus- ja um­pi­säi­li­ö­liet­tei­den osal­ta kun­ta­vas­tuun vah­vis­ta­mi­ses­ta.

Vaik­ka tois­ta­kin ”kun­ta­mo­no­po­lin” suun­nas­ta väi­te­tään, edel­leen­kin kun­nan vas­tuul­le kuu­lu­vien jät­tei­den kul­je­tuk­set voi­daan to­teut­taa kiin­teis­tön hal­ti­jan jär­jes­tä­män kul­je­tuk­sen puit­teis­sa.

Jä­te­huol­lon kun­ta­vas­tuun kas­vat­ta­mi­nen on oh­jan­nut kun­tia esi­mer­kik­si in­ves­toi­maan jät­teen­polt­to­lai­tok­siin. Kun­nil­la on kan­nus­tin kas­vat­taa polt­toon me­ne­vän jät­teen mää­rää, ke­rää­mäl­lä jä­tet­tä myös kil­pail­luil­ta mark­ki­noil­ta.

Tämä ei edis­tä kier­to­ta­lous­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta. Jät­teen kier­rä­ty­sas­te on Suo­mes­sa EU:n kes­ki­ta­soa ma­ta­lam­pi osan jät­teis­tä oh­jau­tu­es­sa polt­toon, mikä hi­das­taa kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lien mark­ki­noi­den ke­hi­tys­tä.

Ver­ro­kik­si otan Tans­kan, jos­sa on kun­tien toi­mes­ta yli-in­ves­toi­tu jät­teen­polt­to­ka­pa­si­teet­tiin. Ti­lan­ne joh­ti sii­hen, et­tä jä­tet­tä on tuo­tu pol­tet­ta­vak­si jopa maan ul­ko­puo­lel­ta. Tans­kas­sa on sit­tem­min pää­tet­ty, et­tä siel­lä edis­te­tään mark­ki­na­eh­tois­ta kier­to­ta­lout­ta ja yri­tys­ve­tois­ta jä­te­huol­toa. Suo­mes­sa­kin kun­tien kan­nat­taa nyt poh­tia uu­del­leen roo­lin­sa jä­te­huol­lon mark­ki­noil­la.

ANS­SI KU­JA­LA

toi­mi­tus­joh­ta­ja

Suo­men Kul­je­tus ja Lo­gis­tiik­ka SKAL ry

Lisää aiheesta

Kysely