JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
9.10.2024 10.30
Mielipiteet

MIELIPIDE: Uusiutuvan dieselin verotus alas

Lii­ken­teen pääs­töt kat­ta­vat mer­kit­tä­vän osan maam­me hii­li­di­ok­si­di­pääs­töis­tä ja on tär­ke­ää pys­tyä vä­hen­tä­mään näi­tä pääs­tö­jä. Kai­kil­la ei kui­ten­kaan ole va­raa tai muus­ta syys­tä mah­dol­li­suut­ta teh­dä huo­mat­ta­van kal­lis­ta in­ves­toin­tia uu­teen hyb­ri­di- tai täys­säh­kö­au­toon, joka tun­tuu ole­van tänä päi­vä­nä ai­noa laa­jal­ti hy­väk­syt­ty rat­kai­su lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nyk­siin. Täs­tä syys­tä on ol­ta­va myös vaih­to­eh­toi­sia ta­po­ja vä­hen­tää lii­ken­teen pääs­tö­jä.

Yk­si näis­tä vaih­to­eh­dois­ta on ko­ti­mai­nen, uu­siu­tu­va bi­o­die­sel. Tämä polt­to­ai­ne so­pii sel­lai­se­naan, il­man muun­nok­sia, eten­kin juu­ri van­hem­piin ja suu­ri­pääs­töi­sem­piin die­se­lau­toi­hin ja mui­hin die­se­lil­lä toi­mi­viin ko­nei­siin. Mah­dol­li­suus tan­ka­ta bi­o­die­se­liä il­man min­kään­lai­sia li­sä­kus­tan­nuk­sia, ku­ten eta­no­lin ben­sii­ni­au­toon vaa­ti­ma eril­li­nen oh­jel­moin­ti, on erit­täin suu­ri valt­ti maas­sa, jos­sa on van­hah­ko au­to­kan­ta ala­ti kas­va­val­la kes­ki-iäl­lä. Tämä van­ha au­to­kan­ta pai­not­tuu eten­kin maam­me itä- ja poh­joi­so­siin, jois­sa ei ole mi­ten­kään ta­va­ton­ta näh­dä suu­ria mää­riä 20-30-vuo­ti­ai­ta ajo­neu­vo­ja päi­vit­täi­ses­sä lii­ken­tees­sä.

Bi­o­die­se­liä on saa­ta­vil­la useil­ta huol­to­a­se­mil­ta kaut­ta maan, mut­ta täs­tä huo­li­mat­ta suu­rin osa die­se­lau­toi­li­jois­ta, al­le­kir­joit­ta­nut mu­kaan lu­kien, va­lit­see tan­ka­tes­sa fos­sii­li­sen die­se­lin. Mik­si näin sit­ten on? Vas­taus löy­tyy heti, kun vil­kai­see eri polt­to­ai­nei­den lit­ra­hin­to­ja huol­to­a­se­mal­la. Tätä kir­joi­tet­ta­es­sa uu­siu­tu­van die­se­lin lit­ra­hin­ta pum­pul­la on noin 20 sent­tiä suu­rem­pi kuin fos­sii­li­sen die­se­lin. Se on iso raha pit­käs­sä juok­sus­sa ta­val­li­sel­le kan­sa­lai­sel­le.

Rat­kai­su­na fos­sii­li­sen ja uu­siu­tu­van die­se­lin hin­ta­e­roon ei kui­ten­kaan saa ei­kä voi ol­la fos­sii­li­sen die­se­lin hin­nan ko­ro­tus ve­ro­tuk­sen tai mui­den mak­su­jen avul­la ny­kyi­sen uu­siu­tu­van die­se­lin hin­nan ylä­puo­lel­le. Tämä is­ki­si voi­mak­kaas­ti nor­maa­lin, työs­sä­käy­vän ih­mi­sen ta­lou­teen. Rat­kai­sun on sen si­jaan ol­ta­va uu­siu­tu­van die­se­lin ve­ro­tuk­sen alen­ta­mi­nen si­ten, et­tä sen lit­ra­hin­ta huol­to­a­se­mil­la pai­nuu fos­sii­li­sen die­se­lin ala­puo­lel­le. Au­toi­li­jat ta­paa­vat aja­tel­la tan­ka­tes­sa lom­pa­kol­laan ja jo muu­ta­mia sent­te­jä fos­sii­lis­ta die­se­liä al­hai­sem­pi lit­ra­hin­ta kan­nus­taa tank­kaa­maan mie­luum­min uu­siu­tu­vaa die­se­liä. Uu­siu­tu­van, ko­ti­mai­sen die­se­lin hal­vem­pi hin­ta myös kan­nus­tai­si ih­mi­siä suo­si­maan ko­ti­mais­ta polt­to­ai­net­ta tuon­ti­öl­jyn si­jaan ja kas­va­nut ky­syn­tä toi­si myös li­sää työ­tä Suo­meen.

Uu­siu­tu­van die­se­lin hin­nan alen­nus ve­ro­tuk­sen kei­noin on hel­poin ja ih­mi­sys­tä­väl­li­sin kei­no pu­dot­taa die­se­lau­to­jen pääs­tö­jä ja täl­lai­nen mal­li on käy­tös­sä osas­sa Eu­roop­paa. Hin­na­na­len­nuk­sen muo­dos­sa tu­le­van pork­ka­nan tar­jo­a­mi­nen on var­mas­ti pa­rem­pi vaih­to­eh­to kuin ke­pil­lä ajaa ih­mi­set os­ta­maan ai­na vain uu­dem­pia, ää­ret­tö­män kal­lii­ta au­to­ja. Ei nii­den­kään val­mis­tus pääs­tö­tön­tä ole, kau­ka­na sii­tä.

IL­MA­RI SEU­TU,

Jo­en­suu

Poh­jois-Kar­ja­lan Kes­kus­ta­nuor­ten pii­ri­hal­li­tuk­sen jä­sen

Lisää aiheesta

Kysely