Mervi Venäläinen
Siun soten yhteispäivystys ruuhkautuu kesäisin herkästi asiakkaiden ottaessa yhteyttä päivystykseen myös kiireettömissä asioissa.
Siun sotesta muistutetaan, että ruuhkautumisen välttämiseksi on tärkeää, että kiireettömät asiat hoidetaan aina ensisijaisesti terveysasemilla. Jos lähin terveysasema on suljettuna kesälomakauden takia, asiakas voi vapaasti asioida millä tahansa Siun soten terveysasemalla ja hyödyntää digitaalisia palveluja.
– Vaikka lähellä oleva tuttu terveysasema olisi kiinni, muut terveysasemat palvelevat. Suosittelemme myös kokeilemaan rohkeasti digitaalisia palveluja. Niiden kautta voi hoitaa virka-aikana etänä flunssa-, allergia-, vatsa-, silmä-, korva- ja iho-oireiden, päänsäryn, naisten virtsatietulehduksen hoitoon ja reseptin uusintaan sekä esimerkiksi mielen hyvinvointiin liittyviä asioita, kertoo palvelujohtaja Mikael Ripatti Siun soten tiedotteessa.
Päivystyksessä hoidetaan vain ne potilaat, joiden tutkimusten ja hoidon aloitus ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään.
– Pyydämme asiakkailta kärsivällisyyttä jonotuksen ja palvelutilanteiden aikana. Päivystyksessä hoidetaan potilaita hoidon kiireellisyyden mukaan ja henkilökuntamme tekee parhaansa myös ruuhkaisissa tilanteissa. Muistutamme lisäksi asiallisesta käytöksestä henkilökuntaamme kohtaan kaikissa tilanteissa, myös puhelimessa, painottaa ylilääkäri Terhi Savolainen.
Ensin soitto Päivystysapuun
Ennen päivystykseen hakeutumista tulisi soittaa Päivystysavun maksuttomaan numeroon 116117. Se on kansallinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, joka antaa ohjeita akuuteissa terveyspulmissa. Pohjois-Karjalan alueella puhelut ohjautuvat Siun soten Päivystysapuun. Puhelimessa laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi asiakkaan tilanteen, antaa kotihoito-ohjeistusta ja tarvittaessa ohjaa hakeutumaan yhteispäivystykseen tai muuhun terveydenhuollon yksikköön asian kiireellisyyden mukaan. Päivystysapuun voi jättää myös takaisinsoittopyynnön.
Kiireellisessä tilanteessa voi hakeutua suoraan päivystykseen, jos ei saa yhteyttä Päivystysapuun kohtuullisessa ajassa tai soittaminen ei ole mahdollista. Jos toisesta terveydenhuollon yksiköstä on tehty päivystyslähete, asiakkaan ei tarvitse soittaa Päivystysapuun, vaan hän voi tulla suoraan yhteispäivystykseen.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa (esim. kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu) tulee aina soittaa hätänumeroon 112.