Mitä haluat elämältäsi, entä yritykseltäsi? Usein ihmisillä on ainakin jonkinlainen käsitys oman tulevaisuutensa tavoitteista, suunta mihin pyrkiä. Yrityksellä tulisi myös olla tavoite ja suunta, jokin selkeä välitavoite, johon tähdätään, ja sitten taas kohti seuraavaa.
Milloin päivitit yrityksesi liiketoimintasuunnitelman? Jos et muista, tai siitä on useampi vuosi, on korkea aika tarttua toimeen. Selvitä ensin mitkä ovat henkilökohtaiset tavoitteesi tulevaisuuden suhteen.
Haluatko panostaa lisää yritystoimintaasi, ehkä toisen osakkaan jakamaan vastuuta tai vaikka pikkuhiljaa eläkkeelle pitkän yrittäjäuran päätteeksi. Kun saat selvitettyä itsellesi mitä haluat, on aika selvittää, kuinka yrityksesi ohjataan suunnitellusti kohti haluamaasi päämäärää.
Oli päämäärä mikä tahansa, siihen pääseminen vaatii suunnitelman. Jos yrityksessäsi on tehty kaikki samalla tavalla viimeiset kymmenen vuotta, on täysin varmaa, että päivitystarvetta löytyy. Huolellisella liiketoimintasuunnitelman laatimisella tai päivittämisellä löytää hyvin kehittämis- ja muutoskohteita, joihin kannattaa panostaa. Selkeä päämäärä helpottaa olennaiseen keskittymistä, ajankäyttö tehostuu, turha rönsyily on helpompaa jättää pois ja erittäin todennäköisesti yrityksen kannattavuus paranee samalla, kun eteenpäin tähtäävä toiminta tuo tekemiseen mielekkyyttä ja jopa vapaa-aikaa yrittäjälle!
Usein liiketoiminnan kehittäminen tai myyminen saattaa jumiutua rahoitusongelmiin. Siinäkin tilanteessa selkeä, tavoitteellinen liiketoimintasuunnitelma auttaa. Kun itse tiedät mihin tähtäät ja mihin yrityksesi tähtää, sekä myös uskot itse vahvasti ja aidosti siihen, että suunnitelmasi on hyvin perusteltu ja realistinen, on myös rahoittajan helpompaa nähdä yrityksesi potentiaali, jota kannattaa rahoittaa. Näin liiketoimintasi saa todennäköisemmin kehittyä ja jatkua, jopa yli sukupolvien.
REIMA LUUKKAINEN
Puheenjohtaja, Kiteen Yrittäjät ry
Hallituksen jäsen Pohjois-Karjalan Yrittäjät ry