Kesälahden tulevaisuuden ja yläkoulun säilymisen puolesta!
Tuore uutinen Suomen Pisa-tuloksista on herättänyt monenlaista keskustelua. Syitä heikkoon tulokseen on puitu mediassa kiivaasti. Yhtä selvää syntipukkia ei varmastikaan ole, vaan voimme todeta monen asian menneen pieleen koulumaailman muutoksissa. Yhtenä isona palasena tässä on kouluverkkojen supistaminen ja lasten siirtäminen yhä suurempiin kouluyksiköihin. Tämän voi konkreettisesti todeta vertaamalla rinnakkain Pisa-tuloksiin ja koulujen lakkautuksiin liittyviä kaavioita menneiltä vuosilta, joista näkyy väistämättä karu totuus - samaan tahtiin kuin kouluja Suomessa on lakkautettu, tekevät Suomen Pisa-tulokset myös laskua. Tähän olisi aika herätä, viimeistään nyt.
Jos Kesälahden yläkoulun oppilaille kaavaillut, jopa kolmen tunnin päivittäiset koulumatkat toteutuvat, se ei voi olla vaikuttamatta nuorten koulumenestykseen. Uupunut nuori ei jaksa panostaa riittävästi koulunkäyntiin. Tämä puolestaan vaikuttaa suoraan nuoren jatko-opiskelumahdollisuuksiin sekä sen myötä kokonaisvaltaisesti nuoren tulevaan elämään. Uupumisen myötä korostuvat vaikutukset myös nuorten mielenterveyteen, josta olemme erittäin huolissamme.
Nyt syyslukukauden aikana koululääkärin vastaanotolla nuorille painotettiin moneen kertaan liikunnan tärkeyttä. Kehotettiin harrastamaan ja pitämään huolta omasta hyvinvoinnista mm. keräämällä riittävästi askelia joka päivä. Olemme huolissamme siitä, jaksaisiko nuori enää lähteä liikunta- tai muihinkaan harrastuksiin yhdeksäntuntisen koulupäivän jälkeen, kun läksykirjatkin pitäisi avata jossain vaiheessa.
Kitee on mukana Harrastamisen Suomen mallissa, jonka tavoitteena on tukea lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Kuinka tämä nähdään toteutuvan mahdollisen yläkoulun siirtymisen rinnalla? Jäisivätkö nuoret harrastamaan Kiteelle? Kuinka silloin hoituisi kyyditys vai jäisikö se sitten vanhempien hoidettavaksi? Syödäkin lapsen pitäisi päivän edetessä.
Kesälahtelaiset lapset ja nuoret ovat itse ottaneet vahvasti esille huolen kiusaamisesta. Tämä on iso asia, jota ei voida ohittaa. Olemme vanhempina saaneet kuulla, kuinka jo järjestetyissä tutustumispäivissä, on kesälahtelaisille lapsille mm. huudeltu asiattomuuksia. Nuorten kokema huoli ja pelko kiusaamisesta ei ole aiheetonta.
Kiteen kaupungin kouluverkkoselvityksessä mainitaan, etteivät muutokset vaikuttaisi esimerkiksi kyyditysten kilometrimääriin. Tämä on aivan absurdi ajatus - miksi kilometrit eivät lisääntyisi, jos kyyditysoppilaiden määrä kasvaisi. Kyyditysratkaisuja ja niiden kustannuslaskelmia ei nähtävästi ole vielä suunniteltu, tai ainakaan niitä ei ole kouluverkkoselvitykseen kirjattu, eikä muutoinkaan kerrottu, vanhempien sekä muidenkin tahojen tiedusteluista huolimatta.
Vuoroliikenteen käyttöä koulumatkaan on selvityksen mukaan kaavailtu, tämänkään toteutusta ei ole sen enemmin avattu. Vanhempien keskuudessa on herännyt huoli, kuinka kyyditysratkaisut mahdollisesti vaikuttaisivat koko Kesälahden alueen koululaisiin aikataulullisesti, joutuisivatko pienemmätkin koululaiset kenties aloittamaan koulupäivänsä yhä aikaisemmin?
Koko kouluverkkoselvitys tuntuu oleva kuin salainen kansio, joka on oleellisten epäkohtien kera esitelty totuutena päättäville tahoille. Selvitykseen teetetyn lapsiarvioinnin kyselyn ei varmistettu tavoittavan kaikkia lapsia ja sen vastaukset jäivät siten hyvinkin puutteelliseksi. Puolueellisen tahon laatima selvitys on saatu näyttämään edukkaalta muutoksiin kohdistuen, vaikka todellisuudessa se voi olla aivan jotain muuta. Kouluverkkoselvitys olisi ehdottomasti pitänyt teettää ulkopuolisella puolueettomalla taholla. Kouluverkkoselvitystä ei ole myöskään julkaistu näkyville kaupungin sivuille, vaan se pitää osata etsiä luettavaksi Kiteen kaupungin toimielimien asiakirjojen liitteistä.
Kesälahdella järjestetyssä Kiteen kaupungin kumppanuuspöydän tilaisuudessa Kiteen kaupunginjohtaja esitti kaavaillun koulumuutoksen lasten etuna. Tälle emme ole saaneet perusteluita. Lapsen etu ei voi olla esimerkiksi jopa 15 tuntia istumista koulukyydissä joka viikko, harrastuksien menettäminen tai kokonaisvaltainen uupuminen koulunkäynnin vuoksi. Koulumuutoksessa vedotaan myös laadukkaampaan ja yhteneväiseen opetukseen. Mihin tämä laadukas opetus sitten pohjautuu? Onko laadukasta opetusta mahdollisimman monipuolinen valinnaisainetarjonta? Isot luokkakoot? Lapsen tai nuoren tuntema turvattomuus? Miksi pienen kouluyksikön opetusta ei nähdä yhtä laadukkaana kuin ison? Meidän näkökulmasta pieni yksikkö voi tarjota jopa laadukkaampaa yksilöllistä, turvallista, lapsen ja nuoren huomioivaa opetusta, jonka lähtökohtana ovat opetuksen perusasiat.
Entäpä erityistä tukea tarvitsevat koululaiset. Jos osallistuminen joukkokyytiin ei onnistuisi, olisi järjestettävä oma kyyti, joka nostaisi kustannuksia huomattavasti. Ja jos ei opiskelu onnistuisikaan isommassa kouluyksikössä, olisiko vaihtoehtona sijoitus laitokseen, joka repisi perheen erilleen?
Mitä kesälahtelaiset veronmaksajat saavat vastineeksi Kiteelle maksamistaan veroeuroista? Lähipalveluiden supistamista ja elinvoimaisuuden heikentämistä. Eikö tasa-arvoisuus olisi jokaisen kuntalaisen perusoikeus. Elinvoimaisuuden menetys ja sen seurauksena maaseudun autioituminen katsotaan myös koko maan turvallisuusriskiksi.
Me emme odota, että koulu Kesälahdella säilyisi ennallaan, vaan peräänkuulutamme uutta koko Kiteetä palvelevaa ratkaisumallia, jossa peruskoulu järjestetään lähipalveluna, kuten kuntaliitoksen aikaan on luvattu. Yhtenäiskouluratkaisu 0-9 luokille toimii mainiosti muuallakin päin Suomea, miksi sitä ei nähdä ratkaisuksi myös täällä?
Päätöksissä vedotaan usein säästöihin, kuten tässäkin kouluverkkoasiassa. Ovatko lapset ja nuoret oikeasti se kohde, josta haluamme säästää, vaikutuksista huolimatta? Olemme saaneet lukea jo niin monesta vastaavanlaisesta kouluverkkoratkaisusta, jotka ovat tehty säästöihin vedoten ja loppupelissä säästöt ovatkin kääntyneet merkittäviksi kuluiksi. Kuvitteelliset säästöt eivät voi olla päätöksenteon perustana.
Luottamus ja tulevaisuuden usko, yhteisöllisyys ja palveluhenkisyys olivat arvoja, joita kaupunginjohtaja nosti esille Kiteen kaupungin ensi vuoden talousarvioon liittyen. Kysymmekin nyt, mihin nämä arvot hävisivätkään kouluverkon ja siihen kohdistuvien muutosten kohdalla?
Saimme 4.12.2023 lukea Koti-Karjala lehdestä Kiteen kaupunginvaltuuston puheenjohtajan kannanoton liittyen kouluverkkoon. Haluamme kiittää tästä avoimesta sekä rohkeasta kannanotosta ja toivomme sen kannustavan Kiteen kaupunginvaltuustoa rohkeaan päätöksentekoon, jossa aidosti huomioidaan ensisijaisesti lasten ja nuorten etu, kuten perusopetuslaissakin todetaan - Perusopetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu (Perusopetuslaki 3 a§)
JOUKKO KESÄLAHTELAISTEN LASTEN JA NUORTEN VANHEMPIA, ISOVANHEMPIA JA LÄHEISIÄ
Hanna Hämäläinen, Jani Hämäläinen, Satu Kupiainen, Katja Kohonen, Jaana Ahtiainen, Kirsi Leminen, Iiro Leminen, Sari Karjalainen, Jari Taskinen, Katja Pääkkönen, Lea Pennanen, Jyrki Haverinen, Ulla Taskinen, Kari Taskinen, Emilia Pääkkönen, Eveliina Pääkkönen, Toma Karvinen, Ari-Pekka Taskinen, Arto Vermonen, Elli Hämäläinen, Tanja Mutanen, Eevi Kallioruusu