Pohjois-Savon ELY-keskus on jo pitemmän aikaa käyttänyt Itä-Suomelle tarkoitetut tiemäärärahat pelkästään Savon tiestön parantamiseksi. Toinen toisensa perään toteutetut tiehankkeet ovat todella merkittäviä: Juva-Mikkeli moottoritie 121 milj., Juva-Joroinen tiehanke levennyksineen, Kuopio-Leppävirta tiehanke noin 150 milj, Hurus-Hietanen keskikaista ja muut parannukset 12,3 milj., 9T-hankkeet Kuopio- Riiistavesi-Siilinjärvi ainakin 45 milj. Viitostiellä on myös uusia jatkosuunnitelmia pohjoiseen mentäessä.
Kaikki nämä hankkeet Pohjois-Karjalan kansanedustajat ja Joensuun päättäjät ovat hiljaa hyväksyneet siinä toivossa, että Pohjois-Karjalan liikenne hoituu jatkossa Etelä-Suomeen Savon kautta. Eikä savolaisia äänestäjiä ole haluttu ärsyttää omilla mielipiteillä. Ainoa tietyömaa Pohjois-Karjalassa toteutuu Heinävedellä, entisen Savon alueella.
Tutkimusten mukaan liikenne korjatuilla tieosuuksilla kasvaa entisestään, joten rakennuskohteet ovat jälkikäteenkin perusteltavissa. Tilanne on vähän samankaltainen, kun lihova ihminen lisää vyöhönsä uusia reikiä kasvun lisäämiseksi.
Väylävirasto on ilmoittanut, että junaliikenne Kiteen kohdalta suljetaan vuodeksi. Kaikkien päättäjien tiedossa on ollut, että Kiteen Syrjäsalmen silta on tullut ikänsä päähän, se ei voi olla kenellekään uutinen. Tämä tilanne vain on lopputulema sille, ettei kukaan ole pitänyt Pohjois-Karjalan puolta liikenneasioissa. Pitänee toivoa, että joensuulaiset voivat liikkua jatkossa junalla Helsinkiin Savon kautta.
Odotan järkytyksellä, miten kuutostien rakenne kestää rautateitä korvaavan puutavaraliikenteen, koska tietä ei ole Joensuun ja Imatran välillä korjattu käytännöllisesti katsoen vuosikymmeniin. Jopa kuutostien status yritettiin ottaa tieosuudelta pois. Myös tieturvallisuusongelmat herättävät huolta.
Kun savolaiset saavat vähitellen tiensä kuntoon, voidaan liikenteeseen kohdistuvat määrärahat keskittää Itäradan suunnitteluun. Ajelkoot pohjoiskarjalaiset kärripolkujaan, ovathan he siihen niin tottuneet.
KYÖSTI PARTANEN
Kitee