Tolosenmäessä kuutostien yli kurvatessa huokaisen helpotuksesta; aamun selviytymistaistelu on taas selätetty. Iltapäivällä samalla kohdalla leukaperät alkavat kiristyä; edessä on jälleen vähintään puolituntinen hengellään leikkimistä. Rattiin nukahtamista ei tarvitse pelätä; sen verran rystyset valkoisena saa ohjauspyörää puristella talviliikenteessä, että silmät kestävät kyllä ammollaan takuuvarmasti.
Teiden talvikunnossapito puhuttaa vuosi vuodelta enemmän, eikä syyttä. Paikoin tuntuu, että talvikunnossapitoa ei juurikaan ole, tai ainakaan se ei palvele työmatkaliikennettä. On aivan sama, ajaako Rääkkylästä Kiteelle seitsemäksi vai yhdeksäksi, Kiteentietä tuskin on huollettu. Samaa polannetta poljetaan ja urissa keikutaan pahimmillaan päivästä toiseen. Tilanne on tuttu monella muullakin valtion tiellä. Harvassa ovat ne hetket, jolloin saa todeta ajavansa hyväkuntoisella väylällä.
Vuosi sitten odottelin toiveikkaana, millainen mahtaa olla Kiteen ja Rääkkylän väliselle tielle luvattu perusparannus ja tulihan se loppukesällä; Muljulaan vedettiin tien reunaan metrin levyisiä kaistaleita uutta asfalttia ja siinäpä ne kunnostustoimet sitten muutamien asfaltin reikien paikkauksen lisäksi olivatkin.
Tukkirekkoja kulkee osuudella todella paljon, mikä luo omat rasitteensa tien kunnolle. Myös työmatkaliikenne on runsasta Kiteen ja Rääkkylän välillä, ja koulukkaitakin rahdataan opinahjoihinsa molempiin suuntiin. Oman lisäjännityksensä tuovat vielä tiellä poukkoilevat hirvet. Kun näihin seikkoihin yhdistetään vaillinainen tienhoito, ollaan riskirajoilla.
Ruuhkia ei Keski-Karjalassa ole, mutta talvinen ajokeli pahimmillaan tuplaa työmatkaan käytettävän ajan kun tie on joko auraamatta, urainen tai peilijäällä. Päivästä ja viikosta toiseen. Kaiholla muistelen 2000-luvun alkua, jolloin takavetoisella autolla ja vähäisellä ajokokemuksella selvisi autoilusta tällä samaisella matkallakin ongelmitta. Nyt ei nelivetomaasturikaan paljoa auta, välillä tuntuu, että olisi ollut viisainta lähteä traktorilla. Etenemisnopeus kun alkaisi olla suunnilleen sama.
Verovaroille taitaa saada teiden kunnossapidon puolelta saman vastineen kuin sotessa; rahaa ei tunnu löytyvän edes perustason palveluihin.
Päivi Lievonen