Koulujen alkaessa tulee mieleeni aina laulu pikku Mirjamin jännästä päivästä (löytyy mm. Marjatta Leppäsen esittämänä YouTubesta). Laulussa pienen seitsenvuotiaan tytön kauan odottaman ensimmäisen koulupäivän ilo kääntyy itkuksi heti alkuunsa. Pilvilinnat uusista ystävistä hajoavat, kun toiset lapset osoittelivat sormellaan tytön kiharaa tukkaa ja tummempaa ihonväriä ja jättivät hänet yksin pihalle. Laulu on ajan kuva 70-luvun puolivälistä, ajalta jolloin koulujen pihoilla ei ennen oltu nähty lasta vieraan maan.
Tämän päivän pikkumirjamit eivät toivottavasti kohtaa syrjintää enää syntyperänsä perusteella. Mutta yksinäisyys ja kiusaaminen eivät ole koulusta mihinkään kadonneet.
Kouluterveyskyselyjen perusteella yksinäisyyden tunne on yleistynyt. Koronan vaikutus näkyy erityisesti vuosien 2019 ja 2021 kyselyjen välillä. Yksinäisyyden kokemus oli yleistynyt erityisesti tytöillä. Noin joka kolmas kyselyyn vastannut tyttö tunsi itsensä yksinäiseksi melko usein tai jatkuvasti. Pojista yksinäisyyttä koki noin joka kymmenes. Lisäksi kouluterveyskyselyt kertovat ahdistuneisuuden lisääntyvän erityisesti tyttöjen keskuudessa.
Kyselyistä ilmenee, että perusopetuksen 4. ja 5. luokan sekä yläluokkien oppilaista 6-8 prosenttia kokee kiusaamista viikoittain. Toisella asteella kiusatuksi koki tulleensa viikoittain 1‒3 prosenttia opiskelijoista.
Meidän on tehtävä töitä sen eteen, että koululainen - tai kukaan meistä - ei tarvitsisi kokea yksinäisyyttä tai kiusatuksi tulemista. Ei koulussa eikä työpaikalla. Loppujen lopuksi se työ ei ole edes iso: Kaverina oleminen, ystävällisen sanan sanominen, pienikin avun anto voivat tuoda ihmisen päivään uskomattoman suuren ilon.
Viikon kuluttua julistetaan Joensuussa koulurauha oppilaiden valitsemalla teemalla "kaikille kaveriksi". Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Poliisihallitus, Opetushallitus, Folkhälsan ja Suomen Vanhempainliitto ovat Koulurauha-ohjelmassaan listanneet että kaverisuhteet ovat tärkeitä sen takia, että niissä opitaan tuntemaan toista, viihtymään yhdessä, keksimään kiinnostavaa tekemistä, luottamaan toisiin ihmisiin, keskustelemaan toisten kanssa, ilmaisemaan mielipiteitä ja purkamaan tunteita.
Eivätkä kaveritaitojen työkalut tähän lopu. Suomen Punaisen Ristin Kaveritaitoja -ohjelma vahvistaa nuorten vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja, lisää itsetuntemusta ja auttaa lievittämään nuorten yksinäisyyttä. Hyviä kaveritaitoja ovat esimerkiksi kyky ilmaista itseä rakentavalla tavalla, toisten huomioon ottaminen ja omista rajoista kiinnipitäminen.
K.S.