Superpesiksen runkosarjassa aletaan lähestyä puolimatkan krouvia. Kiteen Pallo saavuttaa krouvin ensi sunnuntaina Pattijoki -pelissä. Pelejä on sunnuntai-iltana sekä takana että edessä 15.
Uuteen kauteen lähdettäessä odotukset ovat aina korkealla. Niin olivat kevään korvalla Kiteelläkin. Uudistuneen joukkueen uskottiin nousevan ryminällä Sotkamon, Tampereen, Kouvolan, Vimpelin ja Joensuun kovaksi haastajaksi.
Välitilinpäätöstä tehtäessä on pienoinen pakko todeta, että odotukset eivät ole kaikilta osin toteutuneet. KiPa ei ole päässyt samanlaiseen liitoon kuin kaksi vuotta sitten, jolloin runkosarjassa irtosi viides sija. Nyt siihen on matkaa kolmen pykälän verran. Puntaroitavaa pelin parantamiseksi piisaa. Pelejä on onneksi paljon jäljellä. Ensi kuun aikana saadaan enemmän signaalia siitä, mihin asti rahkeet tänä kesänä riittävät.
Jos on joukkueella omat haasteensa, riittää niitä taustajoukoillakin. Toiminnan elinehto on, että talous ja sen kaikki keskeiset rakennuspalikat pysyvät kunnossa.
Keskeisimmän elementin talouden rakentamisessa muodostavat yritysten ja muiden kumppanien kanssa tehdyt yhteistyösopimukset, mutta yleisönkään merkitystä talouden tärkeänä peruspilarina ei voi väheksyä.
Menneenä kesänä kansan houkutteleminen lehtereille oli Kiteellä helpompaa kuin aikaisemmin, kun kaikki pesiksestä vähänkin kiinnostuneet halusivat omin silmin päästä näkemään Rantakentän uuden ilmeen. Tänäkin kesänä uutuuden viehätystä on vielä uusien toimisto- ja huoltotilojen valmistuttua jonkin verran olemassa, mutta ei enää samalla tavalla kuin viime kesänä.
Nyt katsomoiden täyttyminen on paljolti kiinni siitä, millaista peliä kotijoukkue kentällä esittää ja millaisia palveluja kansalle on ottelujen yhteydessä tarjolla.
On selvää, että katsomoon tuleva haluaa saada maksamalleen pääsylipulle täyden vastineen. Varsinkin lapsiperheissä joudutaan kaiken kallistuessa puntaroimaan, mihin on varaa ja mihin ei.
Pääsylipun hinta on asia, jota kannattaa vakavasti pohtia. Sen asettaminen optimaaliselle tasolle ei ole helppo juttu. Pohdintaa tunnutaan tehtävän muuallakin. Joensuun Mailakin järjesti juhannusviikolla kannattajilleen lippualen; kaikki pääsivät seuraaman Tahko-peliä viiden euron satsauksella.
Yhtä lailla tärkeää on puntaroida pesiksen kannattajakunnan rakennetta ja pelien markkinoinnissa käytettävää konseptia. Nuorille markkinointivälineeksi riittää sosiaalinen media, mutta riittääkö niille, joille sen käyttö on täysin vierasta?
JV