Auli Kauppisen johtama VisitKarelia luottaa matkailun markkinoinnissa luonnonläheiseen Lakeland-brändiin.
Jouko Väistö
KITEE
Jouko Väistö
Pohjois-Karjalan kuntien omistamalla VisitKarelialla on kunnianhimoiset tavoitteet. Vuoteen 2030 ulottuvan kasvustrategian mukaan VisitKarelian isona visiona on olla miljoonan yöpymisvuorokauden kestävästi kehittyvä ja digitaalisesti saavutettavissa oleva Lakeland-matkakohde Suomessa.
Konkreettisena tavoitteena on kehittää VisitKarelia matkailua tehokkaasti palvelevaksi mediaksi luomalla viestintään ja markkinointiin selkeät kärkiviestit ja tarina sekä onnistua kanavoimaan alueelle myyntiä niin, että sekä toimialan liikevaihto että yöpymisvuorokausien määrä saadaan tuplattua strategiakauden aikana. Liikevaihdon halutaan kaksinkertaistuvan jo kuluvan vuosikymmenen puoliväliin mennessä.
Keski-Karjalassa on paljon matkailupotentiaalia
Millaista kärkiviestiä ja tarinaa sitten Keski-Karjalan seudulta halutaan maailmalle lähettää? VisitKarelian toimitusjohtajana viime kesäkuussa aloittaneella Auli Kauppisella on asiasta selkeä näkemys.
– Näen Keski-Karjalassa paljon potentiaalia. Alueelta löytyy runsaasti luonnonläheiseen Lakeland-brändiin hyvin soveltuvia matkailukohteita. Tarjolla on loistavat puitteet luonnossa liikkumiseen ja moniin luonnonläheisiin harrastuksiin.
– On karelianpolkua maastopyöräilijöille, on kirkasvetistä Valkiajärveä sukelluksen harrastajille, on Jänisjokea melojille, on kelkkabaanaa kelkkailijoille, on hiihtolatua suksijoille ja on Kesälahden Sovintolaa, muutaman esimerkin mainitakseni.
– Entäpä avantouinti ja saunominen ja saunakulttuuri laajemminkin. Hyisessä vedessä pulahtaminen ja saunan lauteille pääsy voisivat olla ikimuistoisia kokemuksia monelle rajojemme ulkopuolelta tulevalle. Kattaus olisi täydellinen, kun uinti- ja saunareissun päälle olisi vielä tarjolla perinteistä karjalaista riistaruokaa. Voisin itsekin ihastua, hän naurahtaa.
Aivan oman lukunsa markkinointivisiossa muodostaa Nightwish ja sen ympärille rakennetut toiminnot Nightwish -keskuksineen. Tieto bändin tarinaan keskittyvän, kansainvälisestikin ainutlaatuisen näyttelykokonaisuuden olemassaolosta saa jokaisen Nightwish-fanin aistit valpastumaan ja suurella todennäköisyydellä myös käymään Kiteellä.
Kiehtovan markkinointitarinan voisi rakentaa myös pesäpallon ja sen historian varaan. Lajilla on pitkät perinteet, mutta monikohan mahtaa tietää, mitä Tahko Pihkalalla oli lajia kehittäessään mielessään. Taisivat olla sotaisat ajatukset, kun säännöissäkin puhutaan paloista ja haavoista.
Se voisi olla väylä, jota kautta voisi kurkata Suomen kunniakkaaseen sotahistoriaan ja päästä laajemminkin suomalaisen sielunmaiseman ja sisukkuuden alkulähteille.
Mikään ei estä kehittelemistä myöskään uusia tapoja nostaa seutukuntaa maailmankartalle. Miltä kuulostaisi ajatus esimerkiksi potkukelkkasafarin järjestämisestä? Sekin saattaisi herättää median mielenkiinnon seutukuntaa kohtaan.
Oli miten oli, jo pieni otos paljastaa, että hyviä kärkiviestin ja tarinan aiheita Keski-Karjalasta löytyy. Niitä on vaan nostettava ennakkoluulottomasti esiin ja näytettävä, että Keski-Karjalakin haluaa ottaa oman osansa tavoitteeksi asetetun liikevaihdon ja yöpymisvuorokausien määrän kasvusta.
Markkinointiyhteistyön rakentaja
VisitKarelia on nykyään puhdas markkinointiyhtiö, jonka tehtävänä on yritysten rinnalla olla tekemässä toimenpiteitä, joita matkailualalla uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi ja entisten säilyttämiseksi tarvitaan.
Matkailukohteiden markkinoinnissa VisitKarelia tekee tiivistä yhteistyötä itäsuomalaisten ja jonkin verran myös läntisessä Suomessa toimivien matkailuyhtiöiden kanssa Lakeland-brändin alla. Yhteistyötä pyritään lisäämään myös Visit Finlandin kanssa. Tavoitteena on saada toiminnalle nykyistä enemmän kansainvälistä näkyvyyttä.