KESKI-KARJALA
Mervi Venäläinen
Keski-Karjalan matkailukoordinaattori Lari Turunen KETIltä kertoo, että kulunut kesä oli matkailun saralla alueellamme vaihteleva.
– Isossa kuvassa kesän 2020 matkailusesonki kesti Keski-Karjalassa pidempään, kun taas kesä 2021 oli liikevaihdon näkökulmasta parempi, vaikka matkailijoita ei yhtä paljon ollutkaan.
– Ensimmäisenä koronakesänä saatettiin myydä jopa alennuksella, ja hintoja on varmaan sen jälkeen tarkistettu. Voi myös olla, että kulutuspaine purkautui tänä kesänä enemmän, kun matkustelemaan ei ole päässyt niin pitkään aikaan, Turunen arvelee.
Lari Turusen mielestä Keski-Karjalassa lähdetään kuulostellen kohti talvimatkailusesonkia. Kuva: Lari Turunen.
Mervi Venäläinen
Matkailun talvikauteen lähdetään Lari Turusen mukaan Keski-Karjalassa kuulostellen. KETIn matkailumarkkinointia varten hän toivoo toimijoilta aktiivisuutta.
– Keski-Karjala ole koskaan identifioitunut talvimatkailukohteeksi, vaikka mahdollisuuksia olisi. Perustarjontaa on, mutta koronan aiheuttamia kysymysmerkkejä on vielä ilmassa, eikä uskallusta uuden kokeiluun ehkä sen takia ole.
– Spesifiä, kohdennettua markkinointia varten tarvitsemme toimijoiden omaa materiaalia konkreettisista matkailutuotteista.
Turunen toteaa, että viime talvi meni matkailun osalta melkoisessa horroksessa, kun tapahtumia ei ollut. Hiihtoloma-aikana vilkastumista kuitenkin oli, ja tänä talvena viikoille 8 – 10 onkin suunnitelmissa onkin koota viikko-ohjelmaan yhteistä tekemistä ja tarjontaa.
Keski-Karjala esillä Suomessa ja maailmalla
Keski-Karjala on esillä tammikuussa matkamessuilla Helsingissä sekä Grüne Woche -messuilla Berliinissä osana laajempaa Suomi-osastoa. Molemmissa Keski-Karjalaa tuodaan esille Sydänkarjala -brändillä.
Koronan takia viime toukokuulta tammikuulle siirretyille Helsingin matkamessuille odotetaan kymmeniä tuhansia kävijöitä. Grüne Woche puolestaan houkuttelee vuosittain jopa 400 000 messuvierasta.
Lari Turunen kertoo, että matkailun toimintamallissa mukana olevilla yrityksillä on mahdollisuus lähteä mukaan Helsinkiin. Saksaan Turusen lisäksi lähtee KETIn ELOT-hankkeessa mukana olevia elintarvike- ja matkailuyrityksiä sekä Nightwish-keskus.
Keski-Karjalan joukkoja Berliinissä vahvistaa myös KETIn Parasta Rääkkylää -hanke, jonka toimenpiteenä järjestetään bencmarking-matka Grüne Woche -messuille.
Valmiilta myyntialustoilta potkua markkinointiin
Lari Turunen kannustaa matkailutoimijoita tarttumaan rohkeasti valmiiden myyntialustojen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
– Esimerkiksi Doerz tarjoaa pienellä vaivalla ja neljän prosentin komissiolla hyvän mahdollisuuden yrityksille ja yksityishenkilöille. Sen kautta myytävät matkailupalvelut näkyvät myös suoraan Visit Karelian Elämyspuodissa. Tilastojen mukaan Visit Karelian sivuilta on tänä vuonna siirrytty yritysten omille nettisivuille 53 000 kertaa. Sitä kautta saa siis paljon näkyvyyttä.
– Toki on hyvä muistaa, että mikään valmis myyntialusta ei poista markkinoinnin tarvetta, Turunen muistuttaa.