Kiteelle on suunniteltu leikkipuistoa ja muuta ajanvietealuetta, joka sijoittuisi vanhan linja-autoaseman ympäristöön. Parhaan suunnitteluvaihtoehdon mukaan itse leikkipuisto sijoittuisi puistikkoon nuorisotalo Linkin taakse ja muu aikuisten ajanviete alue tulisi nykyisen bussipihan alueelle.
Syitä miksi hanke ei etene ovat mm, kun purkutuomion saaneen kaupungin omistaman rakennuksen vuokralaisille ei ole löytynyt kaupungista korvaavia ja riittävän hyvätasoisia toimintatiloja, vaikka niitä on etsitty ns. ”kissojen ja koirien avulla” jo pari vuotta. Tiloissa pitää kokouksia useat paikalliset järjestöt ja päävuokralainen on SAK.
Lisäksi myös linja-autoliikenne alueen läpi estyisi, kun piha tulisi kokonaan kävelyalueeksi. Viime keväänä tehdyssä suunnitelmassa on uuden bussipysäkin paikaksi esitetty K-marketin edustaa Kiteentien laidassa. Tällä kohdalla on nykyisin kahdeksan lehmusta (jotka kaikki joutuisivat poistoon) ja niiden välissä henkilöautojen parkkipaikkoja, joita yrityksistä palveluja hakevat käyttävät päivittäin erittäin vilkkaasti.
Joidenkin mielestä leikkipuisto ei voi toteutua, jos uutta parkkipaikkaa ei ensin rakenneta siihen K-marketin eteen. Lisäksi busseille olisi kääntymistä varten rakennettava liikenneympyräkin S-marketin risteykseen. Kuten huomaatte ei ihme, että kunnallinen päätöksenteko suunnitelmasta toteutukseen vie aikaa, kun ehtoja ja vaatimuksia pukkaa yhtenään lisää. Siis tämä 150 000 euron leikkipuistohanke (jolle rahavaraus nyt jo kolmannen kerran) vaatisikin ensin lähes miljoonaremontin pääväylälle? Toki tähän on totuttu jo parin valtuusto kauden ajalta, mitä olen tätä tivolia ”päässyt” seuraamaan.
Näitä pysäkkisuunnitelmia on vilauteltu varsin harvakseltaan ja tuskin moni kaupunkilainen on niitä kaupungin sivuilta käynyt katsomassa. Esimerkiksi uusi valtuustokaan ei ole nähnyt suunnitelmia, vaikka iltakoulussa rahavaraus siihen pääväyläremonttiin olikin jo esittelyssä. Tarkemmin katsottuna suunnitelmista käy kiinnostuneille ilmi, että torin ja K-marketin kohdalla 200 metrin matkalla pääväylä kapenisi paikoitellen jopa 5 metriä niin, että kaikki vasemmalle kääntyjien kaistat ja ohitusmahdollisuudet poistuisivat. Bussipysäkki olisi kokonaan nykyisen pääväylän laitimmaisen kaistan kohdalla.
Tämä on varsin raju temppu yksistään muutaman reittibussivuoron takia, joita on tätä nykyä kymmenkunta, jotka käy enää keskustassa kääntymässä. Osa ajaa suoraan Puhoksentieltä Tohmajärvelle ja päin vastoin. Lehmuksetkin joutuisivat väistymään uuden kaksisuuntaisen pyörätien alta.
Tarkkasilmäiset lienevät huomanneet, että reittibussit ovat ajan myötä kutistuneet 19 hengen malleiksi, kun kyytiläisiä on vain kourallinen.
Huomautan nyt, että torin kohdalla on jo pysäkit molemmin puolin väylää, jossa nämä harvat autot mahtuisivat pysähtymään aivan kevyesti. Kääntyminen onnistuisi hyvin sivukatuja myöten ainakin väliaikaisesti, kun liikenneympyrä S-marketin risteykseen on jatkossa hyvä ajatus.
Kysynkin teiltä kansalaiset jotka muistanette ne ajat, kun Kiteen pääväylällä ei ollut noita vasemmalle kääntymiskaistoja ja liikenne tökki pahasti. Kannatatteko paluuta siihen ”hevoskärry” aikaan Kiteentiellä, joka on muuten ollut jopa Pohjois-Karjalan vilkasliikenteisimpiä läpikulkuväyliä ja on tärkeä jokapäiväinen kokemus alueella asioiville liikkujille yhä edelleen.
Kaupunkistrategiassa olemme sitoutuneet lisäämään kaupungin elinvoimaisuutta, yrittäjäystävällisyyttä ja viihtyvyyttä, sekä samalla houkuttelemaan uusia asukkaita alueelle käyttämään paikallisia palveluita ja lisäämään verotuloja.
Kiteetä pitääkin vähillä rahoillamme kehittää, eikä näivettää ja hankaloittaa asukkaiden, yritysten asiakkaiden ja kovasti toivottujen turistien liikennöintiä. Se on varmaa että turistit eivät tänne kävellen ja pyöräillen saavu vielä pitkään, pitkään aikaan. Nykyiset kevytliikkujatkin mahtuvat hienosti kulkemaan näillä jo olevilla leveillä väylillä, kunhan niiden päälysteistä ja valaistuksista pidetään entistä parempaa huolta koko taajamassa.
OSMO PIRHONEN, PS
kaupunginhallituksen 2vpj
Siun soten hallituksen jäsen
tuleva maakuntavaaliehdokas