Kuntajohtajat ovat ottaneet Keski-Karjalan kehitysyhtiö KETIn tuloksellisuuden kriittiseen tarkasteluun. Skenaariot KETIn tulevaisuudesta ovat olleet yhtiön hallituksen kokouksissa esillä jo pidemmän aikaa. Viime viikolla hallituksen väki marssi esittämään ajatuksensa KETIn henkilöstölle. Mitä tuossa tapaamisessa on puhuttu, on KETIn sisäistä tietoa eikä siitä ole paljoa julkisuuteen tihkunut.
Kun asiaa on erikseen kysyimme (Koti-Karjala 19.10.2021), julkisuuteen keskusteluista on tuotu KETIssä nähdyt osaamistarpeet. Saimme myös vastauksen, että ensi vuosi on kehittämisen ja pohdinnan aikaa elinvoimatyön tehostamisen suhteen ja tämä on normaalia omistajaohjausta. Entä ensi vuoden jälkeen? Rivien välistä on luettavissa skenaariot KETIn lakkauttamisesta tai supistamisesta, joista yksikään kuntajohtaja ei nyt puhu.
Viimeistään tässä vaiheessa olisi hyvä viheltää peli poikki ja miettiä vakavasti, mitä KETIn omistajat eli kunnat ja asiakkaat eli yrittäjät seudulliselta kehitysyhtiöltä haluavat?
Tilastotietojen perusteella yrittäjien tarpeet ovat perustamisneuvontaa, olemassa olevien yritysten tukemista ja aivan akuutimpana asiana koronatukineuvontaa. Lisäksi ovat lukuisat kehittämishankkeet. Vuonna 2020 on KETIllä ollut 849 asiakasta, joista korona-asiakkaita noin 55 prosenttia. Tämä työ tunnustetaan sujuneen KETIN osalta kiitettävästi.
Mitkä ovat kuntien tarpeet? Onko realismia toivoa seutukunnalle, jossa osaavaa työvoimaa tarvitsevat yritykset kärsivät jo nyt työvoimapulasta, merkittäviä investointeja. Näyttää myös siltä, että alueella kansainvälistä kauppaa harjoittavat yritykset ovat löytäneet kanavansa verkostoitua ulkomaille.
Jäljelle jää se pienten ja keskisuurten yritysten joukko, joka edelleen tarvitsee seudullisen kehitysyhtiön palveluita. Tästä on myös maanlaajuista dataa: Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry:n toimitusjohtaja Jaakko Helenius sanoo blogissaan, että "koronakriisin myötä kehitysyhtiön rooli yritysten lähipalveluna on ymmärretty entistä syvemmin. Yrittäjää lähellä oleva, tuttu kehitysyhtiö auttaa yritystä niiden tarpeissa monin tavoin ja ohjaa tarvittaessa myös muihin julkisiin ja yksityisiin yrityskehityspalveluihin." Keski-Karjala ei erotu tässä suhteessa valtavirrasta.
Maailma on muuttunut 25-vuotisen KETIn elämänkaaren aikana. Myös KETI on muuttunut ja sen pitääkin muuttua. Muutoksen toteuttamiseksi kunnilta - ja KETIn hallitukselta - on tultava strateginen linjaus ja resurssit. Sitä linjausta KETI sitten toteuttaa.
KETIn tuloksellisuuden kriittisen tarkastelun aika on silloin, jos yhtiö ei toteuta hallituksen strategiaa. Jos taas koko strategia näyttää tuloksettomalta tai epärealistiselta, kriittiseen tarkasteluun joutuu myös hallitus.
K.S.