Liikenneturvan tilastot tietävät kertoa, että 15–24-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 11 prosenttia, mutta siltikin lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen ja monesti ne tuntuvat painottuvan myös viikonloppuihin ja yöaikaan.
Nuorten kuljettajien onnettomuusriski pienenee ajokokemuksen ja iän karttuessa, tämänkin tilastotieto kertoo. Riskienhallinnassa realiteetit eivät ole vielä tulleet tutuiksi ensimmäisinä ajovuosina.
Tieliikenteessä menehtyneistä 15–24-vuotiaita on lähes viidennes ja loukkaantuneista lähes kolmannes. Nuorten kuljettajien kuolemanriski on kaksinkertainen koko väestöön verrattuna. Eniten nuoria kuolee henkilöauton kuljettajina ja matkustajina. Kärkenä onnettomuuksissa nousee esille liian suuri tilannenopeus. Onnettomuusriskiä kasvattavat myös kyydissä olevat kaverit, mistä voisi nostaa esille myös epäilyksen näyttämisenhalusta. Erityisesti nuorten mieskuljettajien riskialttiille ajotavalle ovat ominaista suuret ajonopeudet, lyhyet turvavälit ja piittaamattomuus liikennesäännöistä. Nuorten miesten riski kuolla rattiin on moninkertainen nuoriin naisiin verrattuna.
Aiheesta puhutaan paljon, valistusta annetaan sekä koulussa että ajokoulussa, mutta silti yhä edelleen onnettomuuksia sattuu. Parhaassa tapauksessa ne ovat vain ojaanajoja ja romuttuneita autoja, eivätkä kuolonkolareita. Syksyn ja talven tullen näin keski-ikäistyvälle autoilijalle jännitysmomenttia autoiluun tulee jo ihan riittävästi kelien myötä, mutta nuorille kuljettajille ensimmäiset mustat jäät tai sateen liukastama lehtikerros asfaltilla mutkassa voivat olla kohtalokkaat silloin, kun ajetaan nilkka suorana nopeusrajoituksista välittämättä. Hirvi tulee äkkiä metsän pimennosta konepellille, ja heijastimet eivät kuulu edelleenkään kaikkien sysipimeässä tiellä liikkujien varustukseen. Auto voi olla tielle pysähtyneenä mutkan takana, tai vastaan tuleekin joku väärällä kaistalla.
Tutkimusten mukaan nuorista niin sanottuja riskikuljettajia on arvion mukaan enintään vajaat parikymmentä prosenttia, joten valistus on toiminut valtaosalle. Sitä taakkaa, mikä kaverin kuolemasta tai vammautumisesta oman ajotavan vuoksi voi tulla, ei toivoisi yhdellekään kuljettajalle ikään katsomatta.
P.L.