Tohmajärvellä kysellään parhaillaan kuntalaisten käsityksiä vuosien 2021-26 kuntastrategiasta. Kysytään myös kuntataajaman kehittämisestä ja sen viihtyisyyden lisäämisestä.
Kysymykset ovat ennalta arvattuja, niin myös niihin annettavat vastaukset. Kyllä, pusikoita pitää raivata ja vanhoja taloja maalata, hyvä olisi saada myös jokunen penkki ja roksis. Saavatpa kuntalaiset vastata sellaisiinkin vaihtoehtoihin, että pitäisikö kuntakeskuksessa olla toimiva huoltoasema tai rautatieasema.
Rautatieasemahan meillä on, mutta ei junia, eikä niitä tule vaikka kuinka odottaisimme. Autoja meillä sen sijaan on, ja onhan meillä aina ajoittain toimiva huoltoasemakin. Se voisi olla toimivampikin, jos paikkakuntalaiset ostaisivat sieltä edes polttoaineen. Mutta ei, tien toisen puolen automaatista saa kalliimpaa ja poonukset, sinne! Tähän asiaan tulevaisuus ei tuo muutoksia vaikka strategiaan kirjoitettaisiin mitä. Eikä muutoksia parempaan tarvitse odottaa monessa muussakaan asiassa. Tohmajärvi on taantuva Jähmätorvi.
Kun näin on, niin sitä tärkeämpää on kehittää kuntakeskuksen viihtyisyyttä, jotta Kemien mäellä asuvien kuntalaisten ja myös täällä käyvien kyläläisten elämä olisi sisällöltään rikkaampaa ja asumiseen kannustavaa. Pusikot tai penkkien puute ei itseäni juuri häiritse. Viheralueet on hoidettu hyvin, eikä sillä ainoallakaan penkillä kuntatajaman keskuspuistossa ole istujia. Roskiksia voisi kuitenkin olla pari kappaletta, niin ei tarvitsisi koiran kakkoja kannella koko lenkin mittaa.
Ja kun koirista tuli puhe, niin koirapuisto täältä todellakin puuttuu.
Suurin ongelma mielestäni on liikenteen melu ja paheneva liikenneturvallisuuden vaarantuminen. Sadat rekat painavat keskustaajaman läpi ympäri vuorokauden. Näiden lisäksi osalla paljon parjatuista mopopojista ei ole mitään tajua nopeusrajoituksista eikä desibeleistä. Näkyvä ja kuuluva osa jo auton rattiin päässeistä entisistä mopopojista saa samoin konstein ajoittain aikaan infernaalisen melun. He tekevät sen tahallaan.
Tämän mahdollistaa erittäin hyväkuntoinen, hidastevapaa keskustaajaman tieverkosto. Nopeusrajoituksilla (30-40) ei käytännössä ole mitään hidastusvoimaa. Kunnan olisi tehtävä jotain liikennehäiriöiden vähentämiseksi, poliisilta tähän on turha odottaa apua. Tähän löytyy teknologia ja rakenneteknisiä keinoja.
Kunta ei voi rakentaa 9-tietä uuteen paikkaan. Se voi kuitenkin määrätietoisesti ja lakkaamatta painostaa kansanedustajia, maakuntahallintoa ja tieviranomaisia toimimaan asiassa. Minkä muun kuntataajaman läpi Pohjois-Karjalassa kulkee vastaava määrä raskasta liikennettä? Ja kun koronasta päästään, bensaralli pyörähtää taas käyntiin. Raskas liikenne olisi jo nyt mahdollista ohjata ohi taajaman, mutta pelkkä suosituskilpi ei siihen riitä. Mikä estää pakottamasta rekat kiertoon? Muutaman minuutin viiveellä halvan hake-, lannoite- tai tukkikuorman perille saamisessa ei ole mitään merkitystä. Tässä asiassa on velttoiltu.
Jos liikennettä ei saada rajoitettua, on parasta vaatia meluaidan rakentamista. Se ei ole kovin esteettinen näky.
Kulttuurin merkityksestä ihmisten viihtyvyyteen ja hyvinvointiin voisin kirjoittaa saman verran. Säästän kuitenkin lukijaa ja totean ainoastaan, että kulttuurin avokätisemmälle tukemiselle on nyt hyvät edellytykset, kun kaikille niin tärkeät liikuntapaikat on saatu huippukuntoon. Lisävarat elävän kulttuuritarjonnan kehittämiseen voi ohjata vaikkapa aktiivisille yhdistyksille hyviä suunnitelmia vastaan.
PENTTI VÄISTÖ
toimittaja ja ITE-taiteilija
Tohmajärvi