Kalusto muuttuu ja tekniikka sen mukana. Atk on yksi osatekijä, mikä kaipaa kuljettajien päivittämistä. Jorma Kirmasen, oikealla, ja koulutuksen kautta yrityksen palvelukseen tullut Petri Kiiskisen mielestä osa pakollisista koulutuksista ovat tarpeellisia, kuten vaarallisten aineiden ADR-, ensiapu- sekä ennakoivanajonkoulutus, jossa kiinnitetään huomio mm. polttoaineen kulutukseen.
Kiteen yhdessä vanhimmista yrityksistä Kuljetus Kirmanen Oy:ssä on viisi vierasta kuljettajaa sekä kaksi omistajakuljettajaa. Toimitusjohtaja Jorma Kirmasen mukaan akuuttia kuljettajapulaa ei hänen muistin mukaan ole ollut koskaan.
– Yksittäisiä sairaustapauksia on silloin tällöin ja niinä hetkinä on etsittävä apua. Osa kuljettajista on ulkomaan liikenteessä, osa ajaa kotimaassa.
– Tällä hetkellä meidän kohdalla on kuljettajista jopa ylitarjontaa. Viikoittain tulee kyselyjä työpaikoista. Kysyjistä osa on entisiä vieraan palkkalistoilla olleita kuskeja, jotka ovat sitten kokeilleet yhden miehen yrittäjänä. Käytäntö on osoittanut, että harrastus on käynyt kalliiksi.
– Itse en varsinaiseen kuljettajapulaan usko ainakaan niin kauan, kun ulkomaalisia kuljettajia on mahdollisuus käyttää. Varsinkin Itä-Suomessa lähes poikkeuksetta Venäjän liikenteessä mukana olevissa autoissa on venäläiset kuljettajat, kuten pääkaupunkiseudulla ulkomaalaiset taksikuskeina.
– Luonnollisesti on hyvä asia, että kuljettajakoulutusta järjestetään yhteiskunnan tuella. Omakustantaisena hinnat ovat karanneet huippuunsa. Koulutuksen antajalle se on vastaavasti hyvää bisnestä.
– Meillä Kiteellä EU:n koulutuspykälät on toteutettu monessa yrityksessä kimppatoiminnalla. Olemme koonneet kuljettajista ryhmiä ja pyytäneet siihen ja siihen asiaan kouluttajan.
– Itse koulutus on tärkeää monessakin suhteessa. Mm. meidän automme liikkuvat sellaisissa paikoissa, jossa on tiedettävä tasan tarkasti, miten on toimittava, ettei tule ongelmia. Siksi kaikki kuskimme ovat saaneet paitsi pakolliset myös ylimääräistäkin koulutusta.
– Maassamme toimii lisäksi ammattikurssilaitoksia, jotka ovat sijoittuneet varsin tasaisesti ympäri maata. Myös niiden kautta löytyy hyviä kuljettajia. Yleensä hyvä kuljettaja erottuu varsin nopeasti joukosta. Alalle pitää olla todellinen kiinnostus, kuten monessa muussakin ammatissa, Kirmanen sanoo.
Tuomo Flinkman