Esko Kähkösellä on ensi lauantain rallissa haasteellinen ja paljon työtä vaatinut vapaaehtoistehtävä. Hän vastaa turvallisuudesta niin erikoiskokeilla kuin siirtymilläkin. Hän haluaa esittää kiitokset kaikille turvallisuudessa mukana oleville henkilöille.
KITEE
Jouko Väistö
Turvallisuusjohtajan toimenkuva on laaja ja monitahoinen. Se pitää sisällään rallin kaikki turvallisuusjärjestelyt.
Tehtävää hoitaessaan turvallisuusjohtajan pitää olla melkoinen ennustajaukko. Hänen pitää pystyä etukäteen ennakoimaan kaikki mahdolliset riskit ja vaaramomentit niin erikoiskokeilla kuin siirtymilläkin.
Toki yksinään ei asioita tarvitse pähkäillä, vaan mukana on asiantunteva porukka, joka koostuu kahdesta turvallisuuspäälliköstä ja muista kilpailun järjestämisvastuussa olevista henkilöistä.
Sattuman varaan ei ole vara jättää mitään. Riskit on kartoitettava etukäteen niin tarkkaan kuin se suinkin on mahdollista ja sen päälle tehtävä suunnitelmat mahdollisten tapahtumien varalta.
Riskien minimointi edellyttää tarkkaa ja pitkäjänteistä etukäteissuunnittelua ja tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Kähkönen kertoo aloittaneensa riskikartoituksen ja suunnitelmien laatimisen hyvissä ajoin ennen kilpailua.
Tietämättä ei tielle jouduta
Turvallisuusporukan käden jälki näkyy hyvin erikoiskokeilla. Jokaisessa pienessäkin liittymässä on miehitetty sulku tai fyysisen este, jotka estävät ulkopuolisen pääsy rallibaanalle kilpailun aikana.
Ns. kylmiä sulkuja Kähkönen ei ole hyväksynyt. Tiukkaa linjaansa hän perustelee rallin ajankohdalla ja omilla henkilökohtaisilla kokemuksillaan.
– Tähän aikaan vuodesta metsissä ja metsäteillä liikkuu metsästäjiä, sienestäjiä ja marjastajia aina Thaimaata myöten, joilla ei välttämättä ole tietoa teiden sulkemisesta.
– Toisaalta olen muutamassa rallissa omin silmin nähnyt, miten lähellä vakava onnettomuus voi olla, jos valvonta vähänkin falskaa.
Ensi lauantain ralli on turvallisuusjohtajan näkövinkkelistä katsottuna haasteellinen myös pohjavesialueiden takia. Niitä on jokaisella pätkällä. Pelastuslaitoksen kanssa yhteistyössä tähänkin asiaan on varauduttu.
Turhasta ei varoitella
Turvallisuusjohtaja pohtii työssään luonnollisesti myös kilpailijoiden turvallisuusriskejä.
Tengtools -rallista huomio- ja varoitusmerkkejä ei ole kylvetty reitin varrelle turhan takia. Niitä ei ole jokaisessa kurvissa ja nyppylässä, vaan ainoastaan paikoissa, joissa tien luonne muuttuu ja riski on poikkeuksellisen suuri.
– Tässä rallissa ei todellakaan turhasta varoitella. Reitin varrella olevat ennakkovaroitukset kannattaa ottaa vakavasti, Kähkönen painottaa.
Entäpä sitten, jos mälli sattuu. Miten rallia seuraavan katsojan pitää toimia?
– Autettaessa on toimittava harkitusti ja nopeasti sekä pidettävä mielessä, että lisävahinkojen riski on aina olemassa; se seuraava auto on tulossa jo minuutin päästä. Suomalainen rallikansa on joukolla auttamassa ulosajanutta kilpailijaa, joten muu kilpailutapahtuma saattaa jäädä taka-alalle.
Vaikka toimitsijoita reitillä onkin paljon, saattaa ulosajoa tapahtua myös paikassa, jossa heitä ei ole. Kilpailijalla on tiekirjassa puhelinnumerot johtokeskukseen, josta apua saadaan välitettyä.
Katsojalle hyvä muistisääntö on, että vakavissa tapauksissa apua voi hälyttää paikalle 112:een soittamalla. Hälytyskeskuksesta tieto ohjautuu kilpailun johtokeskukseen, mitä kautta ambulanssi ja pelastushenkilöstö saadaan nopeasti ja ennen kaikkea turvallisesti tapahtumapaikalle.
Usein pikataipaleen asukkaat ovat huolissaan, miten heidän käy esimerkiksi sairauskohtauksen sattuessa, kun kilpailu on käynnissä.
Kilpailun aikana erikoiskokeen varrella olevien asukkaiden turvallisuus on paremmassa hoidossa kuin normaalisti. Jokaisen erikoiskokeen alussa on ambulanssi ja pelastuslaitoksen ensivasteyksikkö. Nämä ovat tarpeen niin vaatiessa käytössä.
Hälytykset tehdään normaalisti 112 kautta, josta tieto ohjautuu johtokeskuksen kautta erikoiskokeen lähtöön ja sieltä varmistetaan pelastuskaluston turvallinen lähettäminen kohteeseen.
Auto voi lähteä lapasesta suorallakin tiellä
Katsojien on pidettävä huolta myös omasta turvallisuudestaan. Aina on syytä muistaa, että väärän ajolinjan tai tekniikan pettämisen takia auto voi lähteä lapasesta suorallakin tiellä, saatika sitten nyppylöissä tai haasteellisissa kaarteissa.
Etenkin lasten kanssa oltaessa katselupaikat pitää valita huolella niin, että mahdollinen pakoreitti on katsottu etukäteen valmiiksi. Huomioitava on myös, että sora tai pikkukivi voi lentää yllättävänkin pitkälle. Ollaan siis riittävän etäällä tiestä.
Katsojien on syytä pitää mielessään myös pelastustiet. Autot on pysäköitävä niin, etteivät ne estä pelastushenkilöstön liikkumista. Pelastustiet on merkattu maastoon kylteillä.