JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pianisti Juhani Lagerspetz konsertoi Mäntyniemessä lauantaina.

Pianisti Juhani Lagerspetz konsertoi Mäntyniemessä lauantaina.

9.8.2022 11.55
Kulttuuri

Pianokonsertti Mäntyniemessä lauantaina

Pi­a­nis­ti Ju­ha­ni La­gers­petz kon­ser­toi en­sim­mäi­siä ker­to­ja Ke­sä­lah­del­la pa­ri­kymp­pi­se­nä nuo­re­na tai­tei­li­ja­lu­pauk­se­na 1980-lu­vun alus­sa, ja lu­mo­si kuu­li­ja­kun­tan­sa jo sil­loin tai­tu­ri­mai­sin, vai­vat­to­min ja pu­hut­te­le­vin esi­tyk­sin. Hän esiin­tyy jäl­leen tu­le­va­na lau­an­tai­na kah­des­sa sa­man­si­säl­töi­ses­sä kon­ser­tis­sa Män­ty­nie­men kar­ta­non van­han pää­ra­ken­nuk­sen tun­nel­mal­li­ses­sa sa­lis­sa.

Kon­ser­tit pe­rus­tu­vat puo­la­lai­sen Frédéric Cho­pi­nin (1819-1849) pi­a­no­te­ok­siin. Ju­ha­ni ker­too kon­sert­tin­sa yh­tey­des­sä kap­pa­le­va­lin­nois­taan ja avaa it­sel­leen lä­hei­sen sä­vel­tä­jän aja­tus­maa­il­maa ja omaa suh­det­taan mu­siik­kiin.

Ju­ha­ni La­gers­petz aloit­ti pi­a­no­tun­tin­sa jo 5-vuo­ti­aa­na ko­ti­kau­pun­gis­saan Tu­rus­sa. Eri­tyi­ses­ti rak­kaan El­se-mum­mun pi­a­non­soit­to ja yh­des­sä le­vyil­tä kuun­nel­tu mu­siik­ki he­rät­ti­vät pie­nen po­jan val­ta­van kiin­nos­tuk­sen mu­siik­kia koh­taan. 6-vuo­ti­aa­na hän pää­si Tu­run mu­siik­ki­o­pis­toon Mat­ti Haa­pa­sa­lon op­pi­laak­si. Haa­pa­sa­lo it­se oli opis­kel­lut myös Pa­rii­sis­sa, ja hä­nen ker­to­man­sa muis­tot ja vai­ku­tel­mat kan­nus­ta­van pe­da­go­gii­kan kera sai­vat nuo­ren op­pi­laan in­nos­tu­maan en­ti­ses­tään ja kah­laa­maan läpi pi­a­no­mu­sii­kin aar­tei­ta jo var­sin nuo­rel­la iäl­lä.

Kun Ju­ha­ni oli 15-vuo­ti­as, Mos­ko­vas­sa opis­kel­lut pi­a­nis­ti Ee­ro Hei­no­nen vaih­tui hä­nen opet­ta­jak­seen ja opis­ke­lun si­säl­tö muut­tui en­tis­tä ta­voit­teel­li­sem­mak­si. Ee­ron luot­saa­ma­na Ju­ha­ni osal­lis­tui ar­vos­tet­tuun Maj Lind -pi­a­no­kil­pai­luun jo 17-vuo­ti­aa­na 1976, ja ja­koi en­sim­mäi­sen pal­kin­to­si­jan yh­des­sä Ris­to Ky­rön kans­sa.

Täs­tä nuo­ren pi­a­nis­tin tie ur­ke­ni eteen­päin, hän läh­ti Le­ning­ra­diin opis­ke­le­maan sil­loi­seen Neu­vos­to­liit­toon, Le­ning­ra­din kon­ser­va­to­ri­oon. Hän osal­lis­tui Mos­ko­van kan­sain­vä­li­seen Tsai­kovs­ki-pi­a­no­kil­pai­luun vuon­na 1982, ja sai ju­ryn eri­tyis­pal­kin­non pa­kol­li­ses­ta, sä­vel­tä­jä Tak­ta­kish­vi­lin kap­pa­leen esi­tyk­ses­tä sekä mai­net­ta ve­nä­läi­sen mu­sii­kin tul­kin­nas­ta.

Mo­ni­puo­li­se­na lah­jak­kuu­te­na hän oli opis­kel­lut ve­nä­jän kiel­tä it­sek­seen, ja pys­tyi kom­mu­ni­koi­maan ja tu­le­maan toi­meen hy­vin eri­lai­sis­sa kult­tuu­ri­sis­sa ym­py­röis­sä kuin koto-Suo­mes­sa. Kart­toi­hin koh­dis­tu­van kiin­nos­tuk­sen­sa kaut­ta Ju­ha­ni oli op­pi­nut jo var­hain myös suun­nis­ta­maan it­se­näi­ses­ti niin ko­ti­maas­sa kuin mis­sä ta­han­sa muu­al­la­kin, niin­pä ve­nä­läi­set kau­pun­git­kin tu­li­vat no­pe­as­ti tu­tuik­si.

Kil­pai­le­mi­nen ei kos­kaan ole ol­lut Ju­ha­ni La­gers­pet­zil­le it­se­tar­koi­tus, vaan tapa kar­tut­taa uut­ta ja mo­ni­puo­lis­ta oh­jel­mis­toa, mi­hin vuo­sien var­rel­la voi pa­la­ta. Nyt kuul­ta­van Cho­pin-kon­ser­tin mu­siik­ki mer­kit­see Ju­ha­nil­le sä­vel­tä­jän rik­kaan soi­tin­pa­le­tin avaa­mis­ta, vaa­ti­van tek­nii­kan ja pi­a­non kei­no­va­ro­jen yh­dis­tä­mis­tä, mil­lä mu­sii­kin lau­la­vuus, ru­nol­li­suus ja pu­hut­te­le­vuus to­teu­tuu. Hä­nel­le esiin­ty­mi­nen eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä ja eri­lai­sil­le ylei­söil­le on ai­na yh­tä mer­ki­tyk­sel­lis­tä Tai­tei­li­ja so­peut­taa pi­a­nis­min­sa val­lit­se­vaan ti­laan, ko­ros­ta­en soi­tos­saan olen­nais­ta esi­tyk­sen ja mu­sii­kin tul­kin­nan kan­nal­ta.

Jo­kai­nen kuu­li­ja saa naut­tia kon­ser­tis­ta omal­la ta­val­laan, ei ole ole­mas­sa mi­tään ”oi­ke­aa ta­paa ym­mär­tää mu­siik­kia”. Ju­ha­ni roh­kai­see ute­li­ai­suu­teen ja laa­ja-alai­suu­teen mu­siik­kia koh­taan. Ole­tet­ta­vas­ti mu­siik­kia ra­kas­ta­va hen­ki­lö myös ha­lu­aa opis­kel­la sitä – pi­a­non­soi­ton op­pi­lail­taan­kin Ju­ha­ni pe­rää in­to­hi­moa ja in­nos­tus­ta mu­siik­kia koh­taan, kär­si­väl­li­syyt­tä ja omien ta­voit­tei­den tie­dos­ta­mis­ta.

”In­to­hi­mo kva­li­teet­tiin” on sä­vel­tä­jä Joo­nas Kok­ko­sel­ta kuul­tu il­maus, jos­sa tii­vis­tyy soit­to­tai­don sa­lai­suus.

– Mitä pe­rus­teel­li­sem­min ja pa­rem­min har­joit­te­lee kap­pa­leen, sitä va­paam­pi voi ol­la soit­ta­es­saan sitä la­val­la, an­taa Ju­ha­ni La­gers­petz oh­jeek­si omil­le op­pi­lail­leen Si­be­lius-Aka­te­mi­as­sa, jos­sa pi­a­no­leh­to­rin työt jäl­leen al­ka­vat tä­nä­kin syk­sy­nä.

An­ne Lin­de­berg-Pii­roi­nen

Lisää aiheesta

Kysely