Pianisti Juhani Lagerspetz konsertoi Mäntyniemessä lauantaina.
Pianisti Juhani Lagerspetz konsertoi ensimmäisiä kertoja Kesälahdella parikymppisenä nuorena taiteilijalupauksena 1980-luvun alussa, ja lumosi kuulijakuntansa jo silloin taiturimaisin, vaivattomin ja puhuttelevin esityksin. Hän esiintyy jälleen tulevana lauantaina kahdessa samansisältöisessä konsertissa Mäntyniemen kartanon vanhan päärakennuksen tunnelmallisessa salissa.
Konsertit perustuvat puolalaisen Frédéric Chopinin (1819-1849) pianoteoksiin. Juhani kertoo konserttinsa yhteydessä kappalevalinnoistaan ja avaa itselleen läheisen säveltäjän ajatusmaailmaa ja omaa suhdettaan musiikkiin.
Juhani Lagerspetz aloitti pianotuntinsa jo 5-vuotiaana kotikaupungissaan Turussa. Erityisesti rakkaan Else-mummun pianonsoitto ja yhdessä levyiltä kuunneltu musiikki herättivät pienen pojan valtavan kiinnostuksen musiikkia kohtaan. 6-vuotiaana hän pääsi Turun musiikkiopistoon Matti Haapasalon oppilaaksi. Haapasalo itse oli opiskellut myös Pariisissa, ja hänen kertomansa muistot ja vaikutelmat kannustavan pedagogiikan kera saivat nuoren oppilaan innostumaan entisestään ja kahlaamaan läpi pianomusiikin aarteita jo varsin nuorella iällä.
Kun Juhani oli 15-vuotias, Moskovassa opiskellut pianisti Eero Heinonen vaihtui hänen opettajakseen ja opiskelun sisältö muuttui entistä tavoitteellisemmaksi. Eeron luotsaamana Juhani osallistui arvostettuun Maj Lind -pianokilpailuun jo 17-vuotiaana 1976, ja jakoi ensimmäisen palkintosijan yhdessä Risto Kyrön kanssa.
Tästä nuoren pianistin tie urkeni eteenpäin, hän lähti Leningradiin opiskelemaan silloiseen Neuvostoliittoon, Leningradin konservatorioon. Hän osallistui Moskovan kansainväliseen Tsaikovski-pianokilpailuun vuonna 1982, ja sai juryn erityispalkinnon pakollisesta, säveltäjä Taktakishvilin kappaleen esityksestä sekä mainetta venäläisen musiikin tulkinnasta.
Monipuolisena lahjakkuutena hän oli opiskellut venäjän kieltä itsekseen, ja pystyi kommunikoimaan ja tulemaan toimeen hyvin erilaisissa kulttuurisissa ympyröissä kuin koto-Suomessa. Karttoihin kohdistuvan kiinnostuksensa kautta Juhani oli oppinut jo varhain myös suunnistamaan itsenäisesti niin kotimaassa kuin missä tahansa muuallakin, niinpä venäläiset kaupungitkin tulivat nopeasti tutuiksi.
Kilpaileminen ei koskaan ole ollut Juhani Lagerspetzille itsetarkoitus, vaan tapa kartuttaa uutta ja monipuolista ohjelmistoa, mihin vuosien varrella voi palata. Nyt kuultavan Chopin-konsertin musiikki merkitsee Juhanille säveltäjän rikkaan soitinpaletin avaamista, vaativan tekniikan ja pianon keinovarojen yhdistämistä, millä musiikin laulavuus, runollisuus ja puhuttelevuus toteutuu. Hänelle esiintyminen erilaisissa ympäristöissä ja erilaisille yleisöille on aina yhtä merkityksellistä Taiteilija sopeuttaa pianisminsa vallitsevaan tilaan, korostaen soitossaan olennaista esityksen ja musiikin tulkinnan kannalta.
Jokainen kuulija saa nauttia konsertista omalla tavallaan, ei ole olemassa mitään ”oikeaa tapaa ymmärtää musiikkia”. Juhani rohkaisee uteliaisuuteen ja laaja-alaisuuteen musiikkia kohtaan. Oletettavasti musiikkia rakastava henkilö myös haluaa opiskella sitä – pianonsoiton oppilailtaankin Juhani perää intohimoa ja innostusta musiikkia kohtaan, kärsivällisyyttä ja omien tavoitteiden tiedostamista.
”Intohimo kvaliteettiin” on säveltäjä Joonas Kokkoselta kuultu ilmaus, jossa tiivistyy soittotaidon salaisuus.
– Mitä perusteellisemmin ja paremmin harjoittelee kappaleen, sitä vapaampi voi olla soittaessaan sitä lavalla, antaa Juhani Lagerspetz ohjeeksi omille oppilailleen Sibelius-Akatemiassa, jossa pianolehtorin työt jälleen alkavat tänäkin syksynä.
Anne Lindeberg-Piiroinen