JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Rääkkyläläinen Satu Pennanen opettaa Hutsin koulun ekaluokkalaisia. Lisäsksi hän toimii koulun vararehtorina.

Rääkkyläläinen Satu Pennanen opettaa Hutsin koulun ekaluokkalaisia. Lisäsksi hän toimii koulun vararehtorina.

Päivi Lievonen

10.8.2022 9.00
Uutiset

Ekaluokan ope iloitsee jatkuvasta oppimisesta

RÄÄK­KY­LÄ/KI­TEE

Päi­vi Lie­vo­nen

Hut­sin kou­lun en­sim­mäis­tä luok­kaa luot­saa­va Satu Pen­na­nen kan­nus­taa van­hem­pia lu­ke­maan lap­sil­le ko­to­na mah­dol­li­sim­man pal­jon, mut­ta kou­luun me­ni­jän lu­ku­tai­dot­to­muus muut­tuu tai­don op­pi­mi­sek­si var­mas­ti syk­syn ai­ka­na.

– Suu­rin osa op­pi­lais­ta on tosi in­nois­saan lu­ke­mi­sen op­pi­mi­ses­ta ja tai­to opi­taan­kin usein jo syys- tai vii­meis­tään jou­lu­lo­maan men­nes­sä. Toki osa op­pi­lais­ta osaa jo lu­kea eka­luo­kal­le tul­les­saan, mut­ta ta­so­e­rot ta­soit­tu­vat syk­syn ai­ka­na. Oli­si mu­ka­va ede­tä kaik­kien kans­sa sa­maa tah­tia, mut­ta meil­lä on käy­tös­sä Ys­tä­vien aa­pi­nen, jos­sa op­pi­laat ja­e­taan ta­so­ryh­miin. Edis­ty­neem­mät har­joit­te­le­vat lu­ke­mis­ta eri­tyi­so­pet­ta­jan kans­sa.

Vaik­ka osai­si­kin jo lu­kea kou­lun al­ka­es­sa, ta­vut­ta­mi­sen opet­te­lu on sil­ti tär­ke­ää. Myös kes­kit­ty­mi­nen ja lu­e­tun si­säis­tä­mi­nen vaa­ti­vat har­joit­te­lua.

– Lu­ku­tai­toi­set ei­vät ai­na malt­tai­si ope­tel­la ta­vut­ta­mis­ta, mut­ta jos sitä ei tee, se nä­kyy myö­hem­min kir­joi­tus­tai­dos­sa. Eka­luok­ka­lais­ten lu­ku­teh­tä­vät ovat vie­lä pie­niä, mut­ta jo to­ka­luo­kal­la nä­kyy lu­e­tun ym­mär­tä­mi­sen haas­teet.

Ekal­la luo­kal­la ope­tel­laan ar­jen tai­to­ja

Opet­ta­ja­na Pen­na­nen on omien sa­no­jen­sa mu­kaan hie­man van­ha­nai­kai­nen­kin.

– Tun­neil­la­ni edel­leen esi­mer­kik­si vii­ta­taan ja aa­mul­la ter­veh­di­tään toi­sia. Kun pie­nil­le neu­vo­taan ra­jat heti alus­ta, he pi­tä­vät niis­tä myös hy­vin kiin­ni. Eka­luo­kal­la on tär­ke­ää op­pia sel­lai­sia pe­ru­se­lä­män­tai­to­ja ja kans­sa­käy­mi­sen har­joit­te­lua teh­dään pal­jon. An­nan myös läk­syä joka päi­vä, ai­na­kin al­kuun lap­set sitä kyl­lä ihan odot­ta­vat­kin. Asi­at­han ovat sa­mo­ja, joi­ta päi­vän ai­ka­na on jo har­joi­tel­tu. Jos joku asia läk­syis­sä ei ko­to­na on­nis­tu, sitä tar­vit­se pa­kol­la saa­da teh­tyä vaan kou­lus­sa se ope­tel­laan yh­des­sä.

Toi­saal­ta taas Pen­na­sen tun­neil­la op­pia am­men­ne­taan usein kir­jois­ta pänt­tää­mi­sen si­jaan toi­min­nal­li­sem­min.

– Sa­non van­hem­mil­le, et­tä ei tar­vit­se huo­les­tua sii­tä et­tei ma­ti­kan kir­ja juu­ri täy­ty. Uu­si ope­tus­suun­ni­tel­ma kan­nus­taa toi­min­nal­li­suu­teen ja ma­tik­kaa ope­tel­laan pal­jon lau­lun ja lei­kin kaut­ta.

Kou­lu­maa­il­ma avoin ny­ky­ään

Di­gi­ai­ka on nä­kyy kou­lu­maa­il­mas­sa vah­vas­ti. Kou­lu­lais­ten di­gi­tai­dot ovat hy­vin ke­hit­ty­neet, mut­ta kes­kit­ty­mi­sen kans­sa on vai­ke­am­paa.

– Oli­si hy­vin tär­ke­ää, et­tä lap­sel­le lu­et­tai­siin ko­to­na. Pal­jon tie­toa tu­lee ny­kyi­sin ku­vi­na, ja kuu­lon­va­rai­nen op­pi­mi­nen jää vä­hem­mäl­le.

Opet­ta­ja ei ole enää sa­man­lai­nen auk­to­ri­teet­ti kuin ai­em­min, mis­sä on hy­vät ja huo­not puo­len­sa.

– Kun ver­taa vaik­ka sii­hen ai­kaan kun it­se oli kou­lu­lai­se­na, asen­ne kou­lua koh­taan on muut­tu­nut tosi pal­jon. Opet­ta­jia ei enää jän­ni­te­tä ja kes­kus­te­lu on kaik­ki­aan avoi­mem­paa. Ai­kui­sia ei myös­kään kun­ni­oi­te­ta yh­tä pal­jon kuin en­nen ja ra­jo­jen ko­kei­lu on ny­ky­päi­vää, mut­ta eka­luo­kal­la se ei vie­lä näy niin sel­ke­äs­ti.

Uut­ta opi­taan jat­ku­vas­ti

En­nen kou­lun var­si­nais­ta al­kua Pen­na­nen aloit­taa työt noin viik­koa ai­em­min.

– Tyk­kään lait­taa pai­kat jär­jes­tyk­seen en­nen kuin lap­set tu­le­vat, ni­me­tä vi­hot ja lait­taa ky­nät pai­koil­leen. Meil­lä on ol­lut nyt Hut­sis­sa lat­ti­a­re­mont­ti, ja aloi­tan nyt myös Hut­sin kou­lun va­ra­reh­to­ri­na, jo­ten sen­kin ta­kia ha­lu­an val­mis­tau­tua ajois­sa.

Eka­luok­ka­lai­set ovat al­kuo­pe­tuk­sen pa­ris­sa opet­ta­neel­le Pen­na­sel­le op­pi­lais­ta mie­lui­sam­pia.

– Eka­luok­ka­lai­sia on iha­na opet­taa; he ovat täy­sin in­nois­saan ja en­nak­ko­luu­lot­to­mia. Koko ajan joku op­pii jo­tain uut­ta ja koko kou­lu­e­lä­mä on op­pi­lail­le vie­lä uut­ta.

Lisää aiheesta

Kysely