Varo huijausviestiä!

22.08. 09:24

Osuuspankin, Danske Bankin, Nordean, S-Pankin ja varmasti myös muiden pankkien nimissä lähetetään jatkuvasti sähköpostitse huijausviestejä tai lähestytään asiakasta puhelimitse, tarkoituksena saalistaa asiakkaiden pankkitunnuksia ja yhteystietoja.

Maanantaina 6. elokuuta sain sähköpostina viestin, joka oli otsikoitu sanalla Osuuspankki.

Lähettäjätietojen kohdalla lukee

Päivittää, josta aukesi sähköpostiosoite asiakaspalvelu@0p.fi.

Viestin sisältö kirjoitusvirheineen oli seuraava:

”Hyvä Osuuspankki asiakas,

Verkkopankissa järjestelmäpäivitysten vuoksi verkkopalvelujen käyttäjien on hyväksyttävä järjestelmäpäivitys kirjautumalla verkkopankkiin alla olevasta linkistä.

Asiakkaana teidän vastuulla on varmistaa, että käyttämäsi verkkopalvelut ovat vaatimusten muikaisesti päivitetty.

Osuuspankki suojaa aina tiedot pankkisalaisuutta ja tietosuojaa koskevien lakien, määräysten ja vaatimusten mukaisesti.

Asiakaspalvelumme ottaa teihin yhteyttä seuraavan 24-72 tunnin aikana.

Terveisin

Osuuspankki

Asiakaspalvelu”

Liikkeellä on myös sisällöltään erilaisia, mahdollisimman uskottaviksi muotoiltuja viestejä, joiden kaikkien tarkoituksena on huijata ihmisiä.

Esimerkiksi saamassani viestissä huomio kiinnittyy sähköpostiosoitteeseen, joka näyttää erehdyttävästi Osuuspankin omalta op.fi-päätteiseltä osoitteelta. Tarkempi tutkimus paljastaa, että o-kirjaimen tilalla osoitteessa onkin 0 eli nolla.

Viestin mukana on linkki, joka ohjaa pankin sivua muistuttavalle huijaussivustolle, jossa kysellään henkilökohtaisia tietoja. Älä avaa linkkisivustoa, äläkä luovuta huijareille mitään tietoja!

Osuuspankki varoittaa omalla sivullaan, että mikäli huijaussivustolla antaa henkilökohtaisia tietoja, kuten puhelinnumeron, huijari saattaa esiintyä pankin edustajana ja soittaa puhelinnumerosta, mikä on väärennetty näyttämään OP:n asiakaspalvelun numerolta.

Huijaussoiton tunnistaa siitä, että puhelussa pyydetään kertomaan käyttäjätunnus, salasana tai avainlukuja. Pankki ei milloinkaan kysy näitä tietoa asiakkailtaan. Mikäli näitä tietoja pyydetään puhelimitse, on kyseessä huijaussoitto.

Pankki ei myöskään pyydä koskaan kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta, eikä pyydä lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksia, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä.

Mikäli olet luovuttanut verkkopalvelutunnuksesi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla oman pankin palvelunumeroon.

Pankin työntekijöiden lisäksi huijarit saattavat esittäytyä huijausta tutkivina poliiseina, jolloin tulee muistaa, ettei myöskään poliisi pyydä koskaan kansalaisilta salasanoja tai tunnuslukuja. Verkkohuijarit ovat myös esiintyneet muun muassa Microsoftin asiakastukihenkilöinä sekä veroviranomaisina.

Huijausviestit näyttävät aidoilta, joten älä lankea huijareiden ansaan.

TM

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Kärsitkö siitepölystä?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›