Matkailuasiantuntija Hanna Korf, takana, ja matkailuyrittäjä Juha Romppanen kertoivat matkailun nykytilanteesta.

Liidejä, rauhallisuutta ja kalastusmatkailua

27.11. 08:32

KITEE

Aladár Bayer

Matkailun joulupuuro tarjoiltiin Kiteen Muljulassa, Annin Kartanossa. Ruokalistalla oli muutakin kuin viljatuotteita. Siellä pureskeltiin muun muassa KETIn matkailuasiantuntija Hanna Korfin Matkailuliidejä -hankkeen loppukoonti sekä matkailuyrittäjä Juha Romppasen alustus matkailutuotteiden välittämisestä kaukaisille asiakkaille.

KONTIOLAHTELAINEN Juha Romppanen tuli tutuksi muutama vuosi sitten koiravaljakkovaelluksensa ansiosta. Silloin monet eri mediat seurasivat miehen matkaa metri metriltä Virolahdelta aina Lappiin saakka.

Nykyisin koiravaljakkomies on alle vuoden vanhan Finland Travel Company -nimisen yrityksen toimitusjohtaja.

Yritys markkinoi matkailutuotteita ja etsii ostajat. Se on siis kauppa, matkailutuotteiden myyntikanava.

– Keski-Eurooppa on päämarkkina-alue. Toki Venäjä ja Aasia ovat mukana, ja ympäri maailmaa pyrimme tekemään tätä työtä, Romppanen sanoo.

– Keskieurooppalaiset hakevat meiltä rauhaa, rahallisuutta, metsää.

Romppanen kertoo, että vaikka Keski-Euroopassa on vuoria ja metsiä, niin Suomesta tullaan hakemaan rauhallisuutta ja puhtaita vesiä.

KUINKA ME suomalaiset olemme sitten onnistuneet myymään kaunista luontoamme ulospäin?

– Kyllähän siinä on vielä valtavasti tekemistä Se työ ei ole valmis, eikä koskaan sitä tule olemaankaan

– Meille luonto on takapiha, itsestäänselvyys. Meidän pitäisi oppia olemaan ylpeitä siitä meille itsestäänselvästä asiasta ja hyödyntää sitä, Romppanen kannustaa.

– Korkkiongelle meno tai marjojen poimiminen metsästä, jotka ovat meille perusasioita, ovat se koukku heille, Juha Romppanen pohtii.

Eräs nurinkurinen asia on Romppaselle tullut eteen usein. Hän itse ei markkinoisi hiljaisuutta, vaan rauhallisuutta, sillä monet tiheään asutun ja hälyisän Keski-Euroopan asukkaat suorastaan pelkäävät liikaa hiljaisuutta, vaikka sitä sanovatkin kaipaavansa.

MINKÄHÄNLAISEEN matkailukoukkuun keskieurooppalaiset ensi kesänä sitten tarttuvat?

– Kalastukseen. Hauenkalastuspaketti on ensi kesälle ihan ykkönen, Romppanen lataa.

– Taas itsestäänselvä juttu meille. Hauki, roskakala, Rompanen tuhahtaa.

– Euroopassa ihan älyttömän suosittu.

KOHTUULLISEN pitkässä alustuksessaan Juha Romppanen selvitti, mikä Finland Travel Company on, mitä se tekee, mitä sillä on tarjota, miten se voi auttaa muita yrittäjiä. Miehen yritysfilosofia tiivistyi yhteen lauseeseen.

– Yhteistyötä ja yhdessä tekemistähän tämä on.

Ja, pitäähän yrittäjän vielä omat provikatkin ottaa.

MATKAILULIIDEJÄ -hankkeen vetäjä Hanna Korf selvitti Annin Kartanoon saapuneille, monin tavoin matkailuun kytköksissä oleville yrittäjille, mitä Matkailuliidejä -hankkeesta jäi käteen.

Kesäkuussa 2018 alkaneen ja nyt marraskuussa päättyneen hankkeen kohderyhmänä olivat seudun palvelualan yritykset sekä yhdistykset, jotka haluavat yhdessä toteuttaa palveluja matkailijoille. Mukana oli 52 eri toimijaa.

HANNA KORFIN mukaan useissa asiassa onnistuttiin puolessatoista vuodessa. Toimijoita saatettiin yhteen ja verkotettiin. Monia onnistuttiin innostamaan kehittämään palvelujaan sekä ammattimaistamaan toimintaansa tuotteistamisen ja markkinoinnin kautta.

Korfin mielestä hanke auttoi vahvistamaan Keski-Karjalaa osana Pohjois-Karjalan matkailuverkostoa.

Hankkeesta jäi toimijoille paljonkin eväitä: Tuotteet kannattaa tehdä varattaviksi netin kautta ja vastuullisuusajattelusta pitää tulla näkyvä osa liiketoimintaa. Lisää potkua on laitettava tuotteistamiseen, proaktiiviseen myyntiin ja markkinointiin.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Kärsitkö siitepölystä?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›