Mansikka-aurinko brändää kesälahtelaista laatua

04.10. 07:57

KESÄLAHTI

Riitta Hakulinen

Kuinka luodaan tuotteelle brändi? Tähän kysymykseen käytännön oppia on tänä vuonna saatu Kesälahdella Desing Reformin Reijo Markun johdolla.

Mansikka-brändiä lähdettiin luomaan ja tekemään tunnetuksi aurinkopitäjän laadukkaita mansikoita. Matkan varrella ajatus brändin käytettävyydestä laajentui – mansikka-aurinkologo voi mainostaa myös paikallista kalaa, matkailua ja muutakin.

Brändi julkaistiin jo kevään lopulla City mahattoman yhteydessä ja työprosessin päätösseminaaria pidettiin kuluvan viikon maanantaina.

BRÄNDÄYKSEN laittoi viime vuonna alulle Pro Kesälahti. Huomattiin että Kesälahdesta oli tullut koko maassa merkittävä mansikkapitäjä ja Pohjois-Karjalan mansikoistakin 80% tulee Kesälahdelta.

Usealla tilalla oli toisen polven yrittäjien mukaan tulon myötä viljelyalat laajentuneet ja menetelmät nykyaikaistuneet.

Syntyi tarve yhteiseen brändäykseen. Mahdollisuuden siihen tarjosi elinkeinopäällikkö Mikko Heickellin ideoima yrityksille suunnattu 500 euron vapaasti käytettävä kehittämisraha.

Pro Kesälahden avoimella kutsulla saatiin koolle seitsemän marjatilan yrittäjät. Heidän kehittämisrahaosuuden lisäksi brändin saamiseksi omansa likoon laittoi neljä muuta yrittäjää.

– Minut mukaan sai yleinen intressi ja halu saada työkaluja jalostusasteen nostoon, kommentoi Erkki Lindeberg osallistumistaan.

BRÄNDIHANKE kilpailutettiin ja sen voitti Design Reform, jonka toimitusjohtaja ja brändityötä toteuttanut Reijo Markku on Kesälahden vanha ystävä yli 30 vuoden ajalta.

– Meillä oli 10 eri lähtökohtaa brändin kehittämiseen. Keskeisenä tekijänä oli tietysti se, että Kesälahti on Suomen aurinkoisin paikkakunta, Markku kertoi.

– Vertailimme olemassa olevia brändejä ja kerroin millaisia viestejä syntyy erilaisista logoista. Annoin työkaluja prosessoida valintaa.

Kokoontumisia Markun johdolla oli kaikkiaan kolme ja suunnittelu eteni vahvassa yhteistyössä.

Monen vaihtoehdon joukosta ryhmä päätyi taiteelliseen mansikka-aurinkoon, jonka käsintehty ilme viestii myös mansikanviljelyn käsityöläisyydestä.

– Tämä oli rohkea valinta ryhmältä. Logo on railakas ja uudenlainen. Siinä välittyy kesäisen rento fiilis.

– Auringon ydin on energinen ja se kuvaa hyvin myös tämän porukan energisyyttä ja yhteen hiileen puhaltamista, Markku kommentoi.

– Logo on tyylikäs ja siinä on rouheutta. Se vie hauskaa ilosanomaa ympäri Suomen, kiitteli työryhmään osallistunut Jaana Tolvanen Mäkelän mansikasta.

APUNA hanketyössä porukalla oli Virpi Pakarinen Pro Agriasta.

– Tarkoitus on saada laajempaa näkyvyyttä tehdylle työlle. Tässä on hyvät pohjat uusille yritysryhmähankkeille, Pakarinen totesi.

Brändipaitaa ollaan jo laittamassa tilaukseen ja mansikka-aurinkoa tullaan lähitulevaisuudessa näkemään monenlaisessa materiaalissa katumainoksista esitteisiin.

Brändin käytön ydin on tuotteen laadukkuus. Uusille yrityksille brändin käytön oikeuden voi myöntää perustettu komitea, jonka puheenjohtajaksi nimettiin Pro Kesälahden sihteeri Sirpa Suomalainen.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Kärsitkö siitepölystä?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›