Sauli Anttosen Volvo 850 on lähes valmis Tampereen Hot Rod & Rock Show´hun, puunausta puuttuu.

Elämä yhtä Volvoa

26.04. 07:22

KITEE

Aladár Bayer

Kärsivällisyys, sitkeys, ymmärtäväinen perhe ja kulutusta kestävä pankkikortti ovat tarpeen rakennettaessa vuoden 1996-mallisesta Volvosta nopeakulkuinen näyttelyesine.

Kiteeläinen Sauli Anttonen on viettänyt illan jos toisen ruotsalaisen laatuvaununsa kimpussa. Ennätysajassa näyttelykuntoon valmistunut kiesi lähtee nyt viikonloppuna Tampereen Pirkkahalliin, Hot Rod & Rock Show´hun.

Sauli on koulutukseltaan sähköasentaja, eikä ole saanut minkäänlaista konepuolen koulutusta. Siitä huolimatta moottoreitten rassaaminen, hitsaaminen ja varsinkin lasikuitutyöt sujuvat sutjakkaasti, tekeehän Sauli ammatikseen laminaattitöitä Provetek Oy:ssä.

ALUNPERIN VUONNA 2003 Ruotsista Suomeen tuotu Volvo 850 siirtyi Saulin omistukseen jo vuonna 2008. Viime syksynä omistaja päätti viimein aloittaa monen vuoden projektin kunnostaakseen aarteensa ulkokuoren ja sisätilat näyttelykuntoon, mutta kävikin toisin kuin oikeassa elämässä yleensä: auto valmistui etuajassa tämän vuoden kevättalvella.

Vuosimallin -96 Volvo 850 on varustettu suoralla, turboahdetulla viitoskoneella, jota tahdittaa 20 venttiiliä. Tehtaalta lähtiessään se tuotti 225 hp, vääntöä tasan 300 Nm/2000 r/min. 850-sarjan vuonna -91 markkinoille tulleet autot olivat Volvon ensimmäisiä isoja etuvetoja. Pienempi etuvetoinen 440-malli tuli myyntiin jo vuonna -87.

Saulin etuvedon uudelleen koneistettu moottori tuottaa penkissä 350 hp eli tiehen välittyy reilusti yli 300 hevosvoimaa. Uudistunut konehuone on eräänlainen taideteos värikkäine ilma- ja jäähdytysainelinjoineen sekä oranssin värisine jäykistystankoineen. Kaikki siellä uhkuu vauhtia ja voimaa.

Moottoria ruokkivat alkuperäistä isommat suuttimet. Moottorinohjaus, kiertokanki ja nokat ovat vaihtuneet. Kaasuläppä, turbo ja välijäähdytin ovat kasvaneet.

Tavaratilassa sijaitsevat auton toinen akku sekä koirankopin kokoinen subbari.

AUTO MAKAA tietenkin alhaalla. Auton säädettävä alusta ja voimansiirto on kaikkineen kunnostettu ja maalattu. Sauli vaihtoi kaikki tukivarsien kumiset puslat napakoihin ja kestäviin polyuretaanisiin osiin. Matala painopiste, leveät renkaat, timmi alusta tiukkoine iskunvaimentajineen ja jäykistystanko edessä takaavat Volvolle erinomaisen hallittavuuden.

– Syksyllä tein koko keulan lasikuidusta. Keula on jo entisen omistajan aikaan muutettu uudempaan malliin, mutta nyt se on tehty reilusti paremmin istuvaksi. Konepeiton ja lokasuojat tein kokonaan lasikuidusta, Sauli sanoo.

Sauli sanoo taistelleensa kaksi kuukautta konepellin kanssa. Konepeitteen viimeistely on huippuluokkaa ja painokin alkuperäisestä peltiosasta putosi lähes puoleen.

– Maalasin myös sisustan. Se on maalattu nahkaväreillä kaksiväriseksi.

– Kaikki puskurit ja helmat on muokattu paremmin istuviksi ja auton väri on vaihtunut erilaiseksi, BMW:n jade-turkoosiksi.

Saulin automaalariveli, Miika Anttonen, oli tekemässä pohjatöitä, maalasi ja viimeisteli pintatöitä.

AUTOHARRASTUS- ja Volvo-tartunnan Sauli sai lapsuudenkodissaan Puhossalossa.

– Volvo-innostus lähtee kyllä perheestä. Ensimmäinen Volvo tuli äidille, kun olin siinä 11-vuotias, Sauli muistelee.

– Sen jälkeen perheessä ei muita autoja ole ollutkaan kuin Volvoja; veljellä useita, samoin itselläni, ja isälläkin on ollut monta Volvoa. Äidillä on edelleenkin Volvo.

– Autoharrastus lähti siitä, kun jo ennen ajokortti-ikää ostin rakennellun Volvon, mikä sitten esiteltiin myös GTI-lehdessä.

– Pikkuveljelläkin alkoi ajokortti-ikä lähestyä ja hän osti Volvon pois äidiltä, ja sitä sitten rupesimme rakentelemaan. Siitä se oikeastaan autonrakentelu lähti vasta, Sauli muistaa.

Volvo-mies kertoo oppineensa tekemällä, mutta kavereilta saatu oppi on ollut ainakin yhtä tärkeää. Ja, erityisen kiitoksen saa vaimo, Henna, jolla on lapsiperheen arjen keskellä riittänyt ymmärrystä ja kärsivällisyyttä.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Kärsitkö siitepölystä?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›