Taksiyrittäjä Ilkka Alvila ei ole tyytyväinen uudistuneeseen liikennepalvelulakiin.

25.07. 07:33

KITEE

Roosa Sallinen

Heinäkuun alusta voimaan astui uusi liikennepalvelulaki. Lakiuudistus vapauttaa kokonaan aiemmin tiukasti säädellyn järjestelmän ja enää ei rajoiteta autojen tai kuljettajien määrää. Uudistus palvelee asiakasta pääkaupunkiseudulla sekä isoissa kaupungeissa, mutta maaseudulla ja pienissä kaupungeissa uudistus todennäköisesti heikentää asiakkaan etuja.

LIIKENNEPALVELULAKI uudistus ei ilahduttanut kiteeläistä taksiyrittäjä Ilkka Alvilaa, joka on ollut alalla jo neljänkymmenen vuoden ajan.

– Asiakkaan puolesta oon pahoillani. Nyt ei ole taksilla enää päivystyspakkoa, ei asemapakkoa tai hinnoittelumääräyksiä, Alvila harmittelee.

– Entisen lain mukaan oli 24/7 -päivystys aina Helsingistä Utsjoelle asti. Nyt maaseudulla taksien saatavuus heikkenee. Ei kukaan ala ykkösajoja päivystämään, Alvila jatkaa.

Alvila kertoo, että jo kuukausi sitten eräs asiakas oli pohtinut, millä hän oikein pääsee ravintolasta yöllä kotiin, kun uudistus toteutuu. Koska kenenkään ei ole pakko valvoa aamu neljän ajoja, ei päivystävää taksia välttämättä hiljaisena iltana löydy.

– Ennen on voinut luottaa siihen, että portsarit voivat soittaa taksin, ja kuski hoitaa liian juopuneen asiakkaan turvallisesti kotiin asti. Kuka nyt hoitaa asiakkaan kotiin hiljaisina iltoina, Alvila pohtii.

Alvila myöntää, että taksinkuljettajan arjessa raskainta on juuri yövalvominen. Uudistuksen myötä tähän toki tulee helpotus, koska enää ei ole pakko herätä kesken unien kyytien vuoksi.

HINNOITTELUN muuttuminen markkinaperusteisesti määräytyvään hintaan ei pienillä paikkakunnilla tule Alvilan mukaan luultavasti näkymään. Ruuhka-aikaa kun ei esimerkiksi Keski-Karjalan alueella ole. Myöskään kilpailu ei pienillä paikkakunnilla tule nähtävästi lisääntymään.

– Uudessa liikennekaaressa suurin häviäjä on taksiasiakas. Enää ei ole ajo- eikä päivystysvelvoitetta, ja hinnankin voi autoilija määritellä itse. Päättäjät tuhosivat luotettavan ja vanhan taksiorganisaation muutamassa kuukaudessa, Alvila painottaa.

– Ruotsissa lupien vapauttaminen kolmekymmentä vuotta sitten ei tuonut mitään hyvää; hinnat nousivat 30 – 40 prosenttia, ja taksit lopettivat haja-asutusalueilla ja pienissä taajamissa. Näin käy myös Suomessa, Alvila ennustaa.

Uudistuksen myötä taksissa ei enää tarvitse olla taksikupua tai mittaria. Hinta ja hinnoittelun määräytyminen pitää kuitenkin olla asiakkaan tiedossa ennen matkan alkamista. Uudistus poisti myös taksinkuljettajan kurssin pakollisuuden. Kuljettajakoe pitää kuitenkin silti läpäistä, ja kuljettajien terveys sekä rikostaustat tarkistetaan.

– Asiakkaan pitää olla tarkkana. Itse en nousisi taksiin, jossa ei ole taksimerkkiä. Välitysyhtiöt ovat turvallisia, Alvila muistuttaa.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Käytätkö nasta- vai kitkarenkaita talvella?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›