Aira Tolvanen teki laskelman kuntalaisten pienten ostopäätösten vaikutuksesta paikallistenyritysten säilymiseen.

Virtaavatko eurosi paikkakunnalle vai pois sieltä?

23.02. 12:34

KITEE

Riitta Hakulinen

Erästuotteen yrittäjä Aira Tolvanen ryhtyi eräänä päivänä suutarintöiden lomassa miettimään ihan konkreettisesti, kuinka kuntalaisten ostokäyttäytyminen vaikuttaa yrittäjien toimintaan.

– Lopulta on niin, että suhteellisen pienillä asukaskohtaisilla ostopanostuksilla paikallisiin yrityksiin mahdollistetaan palveluiden säilyminen, Tolvanen toteaa.

Tolvanen selvitti, että viime vuonna Kiteellä oli 9 024 täysi-ikäistä kuntalaista. Hän laski, että jos vaikka joka kolmas näistä ostaisi vuodessa 35 eurolla palvelua yhdestä yrityksestä, yrittäjälle kertyisi arvolisäveron jälkeen 84 903 euroa liikevaihtoa.

– Tämä laskelma konkretisoi itsellenikin, kuinka pienilläkin rahavirroilla voidaan vaikuttaa palvelun säilymiseen.

– Tärkeää on tietysti ihmisten volyymi, se kuinka laajasti kuntalaiset tiedostavat omien ostopäätösten vaikutuksen paikallisten yritysten elinmahdollisuuksiin.

– Voisi melkein sanoa, että asukkaat eivät ansaitse tiettyä palvelua, jos he eivät anna yrittäjälle elinkeinon mahdollisuuksia.

– Se ei riitä, että puheissa ihastellaan, mitä kaikkea palveluita vielä on. Tarvitaan oikeasti myös ostopäätöksiä, sillä niillä on valtava merkitys, Tolvanen painottaa.

TOLVANEN ei halua pohdinnoillaan olla ruikuttamassa tai tuomitsemassa. Hän toivoisi vain, että ihmiset todella tiedostaisivat, kuinka paljon kuntalaisista itsestään on kiinni, kuinka laajasti palveluita saadaan pidettyä elinvoimaisuutta tukemassa.

– Yrittäjille ei kannata olla kateellinen, sillä ainakaan kukaan pienyrittäjällä ei työllään rikastu, Tolvanen toteaa.

– Pelkkää liikevaihtoa ei voi tuijottaa, sillä yrittäjällä on siitä maksettavana hyvin vaihteleva määrä erilaisia menoja riippuen toimialasta.

– Kululistalla ovat mm. vuokrat, laitehankinnat, lainat, eläkevakuutukset, kirjanpitäjäpalvelut, tarvikehankinnat, työterveyshuolto ja ennakkoverot.

– Omasta liiketoiminnastani voin sanoa, että liikevaihdosta 2/3 menee kuluihin. Eli suoraan laskien myydystä tuotteesta tai palvelusta rahaa jää itselleni 1/3.

Asiakkaiden valikoimavaatimuksiin Tolvanen toteaa, että mitä suurempana virtana ostoja yritykseen tehdään, sitä paremmin yrittäjä pystyy hankkimaan tuotevalikoimaa.

KULUTUSTOTTUMUKSIEN opettamisessa nuorille on Tolvasen mukaan todella iso merkitys. Oman paikkakunnan pizzapaikan, elokuvateatterin, uimahallin, urheiluliikkeen tai vaatekaupan käyttäminen auttaa palveluita säilymään.

– On todella tärkeää, että vanhemmat kertovat nuorille paikallisiin liikkeisiin panostamisen tärkeydestä. Laaja nettikaupan suosiminen kuihduttaa paikallista katukuvaa.

– Erikoisliikkeistä ihmiset saavat myös asiantuntevaa opastusta ja palvelua. On kohteliasta ja ajattelevaista ostaa tuote siltä, jolta myös tieto-taidon saa.

Tolvanen korostaa, että säälistä ei pidä yrittäjää tukea, varsinkaan jos palvelu ei miellytä. Yrittäjälläkin pitää olla asenne ja palvelu kohdallaan.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Käytätkö nasta- vai kitkarenkaita talvella?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›